De Maserati Quattroporte V6 diesel is na drie jaar en 60.000 kilometer nog maar 20,8 procent van zijn nieuwprijs waard. De auto voert daarmee de lijst aan van tien auto’s die het hardst in waarde zijn gedaald.

De lijst is opgemaakt door het Britse consumentenorganisatie Whatcar. De lijst wordt verder aangevuld met Fiat Tipo 1.6 Multijet Lounge (21,1 procent van waarde behouden), Peugeot 308 1.5 Blue HDi 100 Active (21,4 procent), Audi A8 L 55 TFSI quattro (23,2 procent), Mercedes-Benz S-Klasse S560 Grand Edition cabrio (24,2 procent), Peugeot 108 1.0 72 Alure (24,6 procent), Citroën C1 1.0 VTi 72 Feel (25,6 procent), Jaguar XF 3.0 V6 Portfolio (25,6 procent), Fiat 500C 1.0 Mild Hybrid Launch Edition (26,4 procent) en Vauxhall Astra 1.5 Turbo D Ultimate Nav (26,6 procent).

Weinig verfijnd

Whatcar noemt diverse redenen waarom sommige auto’s al na drie jaar driekwart van hun waarde verliezen. Whatcar ziet in de Quattroporte een weinig verfijnde uitwerking van het idee van de luxe sportsedan. Daarbij is het infotainmentsysteem nogal gedateerd.

De Tipo en de 308 zitten in een categorie waarin veel concurrentie is, bijvoorbeeld van de Ford Focus, de Vauxhall/Opel Astra en de Volkswagen Golf. Die concurrentie kan de Tipo niet aan. En van de geliefde Fiat 500 zijn er dan weer zoveel tweedehands op de markt, dat van de prijs niet veel overblijft.

Geen slechte auto’s

Het hoeven ook geen slechte auto’s te zijn die zoveel van hun waarde kwijtraken. De Audi A8 bijvoorbeeld is een toonbeeld van soepelheid en het interieur voldoet aan de hoogste standaards. Ook de Mercedes S560 is in de woorden van Whatcar “een sensationeel voertuig”.

En neem de Peugeot 108 en de Citroën C1, die veel van hun waarde kwijtraken in drie jaar tijd, terwijl de Toyota Aygo veel waardevaster blijkt, terwijl het in wezen dezelfde auto is.

Nederland

De ranglijst van Whatcar is een Britse lijst. Dat de situatie in Nederland gedeeltelijk anders is, legt Tom Corduwener van remarketingspecialist XRAY uit. “In Nederland zien we juist een grote vraag naar kleine auto’s als de C1 en de 108. De Fiat 500 is ook een heel courant model en staat bovenin de ranglijst van auto’s die juist hun waarde behouden. Wat in Nederland moeilijker ligt, zijn de grotere auto’s die zakelijk zijn gereden, de auto’s uit het D- en E-segment. Die verliezen veel van hun waarde. En diesels, die zijn in Nederland niet populair. Je moet flink je best doen om daar, bijvoorbeeld als exportauto, nog een redelijke prijs voor te krijgen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
22 april 2025
Innovam opent EV-kennisroute in Nieuwegein
22 april 2025
Nieuwe assortiment VARTA maakt accukeuze eenvoudig
22 april 2025
Verenigde autobedrijven vieren jubileum
21 april 2025
Op safe spelen in de autovoorraad
18 april 2025
Schadeafhandeling Toyota Nederland via Openclaims
18 april 2025
Harvest Automotive benoemd tot officiële distributeur Atera
Meest bekeken berichten
Recente reacties