Exameninstituut IBKI heeft, met instemming van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de RDW, het apk-examen vernieuwd. Het vernieuwde examen wordt per 1 oktober 2024 ingevoerd.

Het vernieuwde examen is het gevolg van een onderzoek naar de kwaliteit van het examen ‘apk-keurmeester worden’. Onderzoeksbureau BTB concludeerde dat het examen inderdaad meet wat het volgens de Europese richtlijn 2014/45 moet meten, maar stelde ook vast dat het betrouwbaarder kan: het examen moet tot een eerlijker beoordeling van de kandidaat-keurmeester leiden. Dat is mogelijk door ‘breder te meten’ en meer vragen te stellen.

Wijzigingen

IBKI heeft de aanbevelingen van BTB overgenomen. Het huidige examen bestaat voor APK1 (bedrijfsauto’s), APK2 (personenauto’s) en APK3 (landbouwvoertuigen) uit drie delen. Dat gaat veranderen. De belangrijkste wijzigingen, voor alle categorieën, zijn het vervallen van het tweede deel van het examen  – de zogenoemde praktijkervaringsvragen – en het samenvoegen van de huidige onderdelen van het derde examendeel (‘keuringspraktijk’).

Voor dit derde examendeel wordt straks één resultaat behaald en niet langer acht (APK2) of zes (APK1 en APK3), die in het huidige examen alle afzonderlijk ‘voldoende’ moeten zijn. Het vernieuwde examen bestaat voor alle categorieën uit een theoriedeel (‘wettelijke voorschriften en procedures’) en een praktijkdeel (‘keuringspraktijk’). Een kandidaat verkrijgt zijn bevoegdheid als voor beide delen een voldoende is behaald. Voor APK2 geldt dat kandidaten daarnaast voldoendes moeten behalen voor opdrachten over remvertraging en roestschade.

Betrouwbaarheid

Het nieuwe examen zal niet alleen kwalitatief beter zijn, maar leidt naar de verwachtingen van IBKI ook tot hogere slagingspercentages. IBKI verwacht dat de branche hier blij mee zal zijn, maar benadrukt dat dit nooit voorop heeft gestaan. “Het gaat ons in de eerste plaats om verbetering van de betrouwbaarheid van het examen.  We zijn ervan overtuigd dat die omhoog gaat. En dan zou het natuurlijk mooi zijn als tegelijkertijd ook de slagingspercentages beter worden”, zegt directeur Herme Bruin.

Bruin geeft meteen een waarschuwing. “Laat nu niet de indruk ontstaan dat het examen makkelijker wordt. Een kandidaat moet tijdens het examen nog steeds laten zien over de kennis en vaardigheden te beschikken die de APK-richtlijn voorschrijft. De vragen en opdrachten worden niet eenvoudiger. Ons advies aan kandidaten blijft dan ook: onderschat het examen niet, bereid je goed voor. En doe dat ook als je onverhoopt moet herkansen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties