De 24-jarige monteur Vincent van Asselt is niet bang voor een golfje meer of minder. Sterker nog; hoe meer golfslag, hoe groter de grijns wordt op zijn gezicht. Varen met zijn Zapcat, een soort rubberen catamaran, lijkt nog eerder op laagvliegen. In zijn eentje behaalt hij snelheden op het water van 110 km/h: “De snelheidskick is waar ik het voor doe.”

Behendig parkeert Vincent zijn Caddy met aanhanger langs de Neder-Rijn bij Amerongen. “Dit is een snelvaargebied dus hier kunnen we zo lekker los”, zegt hij met een twinkeling in de ogen. Kort zoekt hij oogcontact met zijn jeugdvriend én co-piloot Johan. Ook diens ogen verraden een jongensachtige bravoure. Vincent steekt van wal terwijl hij tekst en uitleg geeft.

Betere flow

“De boot weegt ongeveer 200 kilo en dat is inclusief motor. Deze is van Mercury en levert om en nabij de 60 pk. Er zijn nog onderdelen onderweg waardoor het vermogen zal stijgen tot 80 pk. Hiermee kan ik de topsnelheid behalen van rond de 110 km/h. Dit blok loopt nu mooi, maar toen ik het kocht was het stuk. Omdat ik over de technische kennis beschik, wil ik het helemaal naar wens op gaan bouwen. Dan kun je denken aan zaken als een spruitstuk met andere membranen, hoge compressiezuigers en ik ga het blok nog poorten. Als je de porting van de cilinder aanpast krijgt het blok een betere flow, zodat het meer lucht en brandstof tot zich neemt. In feite zou je zo’n 100 pk uit het Mercury-blok kunnen halen, maar dat maakt de betrouwbaarheid niet veel groter natuurlijk. Dit is een 1000 cc-blok en het maakt ongeveer 7000 toeren per minuut.”

Stiekem verslaafd

“Mijn vader was altijd al met boten bezig en we gaan altijd naar Italië op vakantie met de boot. Hij heeft mij eigenlijk alles geleerd wat ik weet. Ik heb veel met mijn vader gesleuteld en zo ben ik er stiekem verslaafd aan geraakt. Op een gegeven moment wil je niet anders meer. Kleine bootjes met grote blokken hadden al snel mijn voorkeur. Ik had de Zapcat al eens voorbij zien komen op internet en dacht: Zo’n ding moet ik gewoon een keer hebben.”

Zo gezegd, zo gedaan. “Dat was twee jaar geleden nu. Wij varen wedstrijden in België, op zee. De klasse heet ProCat Racing. Ik heb er nu twee gehad dit jaar en er volgen er nog twee. Het beslaat dan een heel weekend. Op zaterdag heb je twee races en zondag ook nog eentje. Er varen ook jetski’s en powerboten mee. De laatste keer was in Blankenberge. Laatst ben ik tweede geworden, mét motorproblemen. We varen in totaal drie manches van 20 minuten per manche. Geloof me, na één manche ben je al helemaal naar de klote. Dus ja, fysiek moet je behoorlijk fit zijn.”

Harde klappen

“Vanwege dat zoute zeewater spuit ik het hele blok in met WD40 zodat het niet gaat roesten, zeewater is funest voor de techniek. Elke keer spoel ik het hele blok inwendig volledig als ik ‘m uit het water haal. Ik heb pas een paar keer op zee gevaren en toch zie ik aan alles dat het roestig is, ondanks het grondige onderhoud dat ik uitvoer. Kun je nagaan. Er zijn maar weinig mensen die aan de wedstrijden deelnemen, je moet dan ook niet bang aangelegd zijn. Het is nog een best onbekende sport. Meestal starten wij met zes, acht of zelfs twaalf boten. Je boot heeft best veel te lijden op zee, je maakt serieus harde klappen op het water. En dan wil ik er ook nog eens het uiterste uit zien te halen tijden mijn races. De snelheidskick is toch wel waar ik het voor doe.”

Vakantiegevoel

“Het mooie van varen op zee? De hoge golven! Je komt ook echt los, hè! Het is puur geweld, zeker op hoge snelheid. Wij vliegen soms meerdere seconden door de lucht. Ik ben zeker wel eens over de kop gegaan, dat hoort er nu eenmaal bij. De boot vangt veel wind als je rechtop staat, het is dan ook een catamaran. Dat is de kunst van degene voorin, mijn co-piloot Johan in dit geval, moet de boot onder controle zien te houden. Er is heel weinig wrijving onder de boot, je komt een stuk omhoog en de schroef zit maar deels onder water. Als Johan verder naar achter komt krijg je meer luchtstroom onder de boot en ga je nog sneller. Bij golven moet hij razendsnel naar voren om niet om te slaan. Eigenlijk heeft Johan het gewoon veel zwaarder dan ik, haha. Het idee is dat ik op den duur stop met sleutelen bij mijn werkgever en dat ik volledig voor de boten ga onder de naam Van Asselt Services. Het is voor mij de ideale hobby waar ik echt gelukkig van word. Werken aan boten geeft een vakantiegevoel.

Binnen kantooruren
Vincent van Asselt werkt als vaste monteur en apk-keurmeester bij Garage de Jonge Van Dijk in Woudenberg. Bij dit universele garagebedrijf kun je terecht met alle merken auto’s en lichte bedrijfsauto’s van alle bouwjaren, zowel particulier als zakelijk en lease.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38