Een eigen rijbaan, gratis parkeren in de stad. Het zijn enkele suggesties uit de koker van het hoofd van de productie bij BMW, Milan Nedeljković. Dergelijke positieve discriminatie moet het kopen van een elektrische auto aantrekkelijker maken.
Nedeljković doet zijn uitspraken in de lokale media in München, thuisbasis van BMW. “Als je voortdurend wordt ingehaald door elektrische auto’s terwijl je vaststaat in het verkeer, zouden veel mensen overwegen over te stappen”, zo luidt zijn pleidooi. Het stimuleren van elektrisch rijden door dergelijke voordelen geniet bij hem de voorkeur boven een verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren of financiële stimuleringsregelingen voor ev’s.
Simulatie via app
Intussen lanceerde BMW een nieuwe versie van de eigen app en ook daarin nieuwe manieren om elektrisch rijden te pluggen. Met de nieuwe functie Electric Vehicle Analysis kunnen klanten die in een BMW met verbrandingsmotor rijden simuleren hoe goed een volledig elektrische BMW past bij hun persoonlijke rijprofiel.
Om de simulatie uit te voeren, selecteert de klant in de app een elektrisch BMW model als alternatief voertuig. Zodra zij met hun eigen auto met verbrandingsmotor minstens 200 ritten heeft gemaakt en een afstand van 2.000 kilometer heeft afgelegd, toont de analyse duidelijk het aantal ritten aan dat met de geselecteerde elektrische auto had kunnen worden afgelegd op een enkele lading.
Doel is om perspectief te bieden over de dagelijkse bruikbaarheid van volledig elektrische auto’s en eventuele zorgen over de reikwijdte van een volledig elektrische auto te ontnemen. Voor de simulatie gebruikt de app de echte rijgegevens van de auto met verbrandingsmotor in kwestie, zoals gegenereerd door de Mijn Ritten functionaliteit. Dankzij deze individuele database kan Electric Vehicle Analysis de klant volgens BMW een solide basis bieden om te beslissen welk aandrijftype hij moet kiezen bij een toekomstige nieuwe auto.