Nissan heeft een autolak getest die de omgevingstemperatuur van het interieur in de zomer helpt te verlagen en het energieverbruik van het airconditioningsysteem vermindert. De verf is ontwikkeld in samenwerking met Radi-Cool, een specialist in radiatieve koelingsproducten, en bevat metamateriaal, synthetische composietmaterialen met structuren die eigenschappen vertonen die normaal niet in de natuur voorkomen.

Het project maakt deel uit van Nissans streven naar gedifferentieerde innovaties die reizen mogelijk maken en bijdragen aan een schonere en duurzamere samenleving. In november 2023 begon Nissan met een haalbaarheidstest van 12 maanden bij de internationale luchthaventerminal van Tokio op Haneda. In samenwerking met Japan Airport Terminal Co., Ltd., Radi-Cool Japan en All Nippon Airways (ANA) airport service is de verf aangebracht op een Nissan NV100 servicevoertuig dat wordt gebruikt door All Nippon Airways (ANA) airport services. Met zijn grote, open asfalt vormde Haneda airport de perfecte omgeving om de prestaties van de verf in de praktijk te evalueren in een omgeving met hoge temperaturen.

Hoewel dit nog in de testfase zit, zijn de resultaten tot nu toe indrukwekkend. Naast elkaar in de zon geparkeerd, heeft een voertuig dat is behandeld met de koele lak van Nissan een verlaging van de oppervlaktetemperatuur met 12 graden Celsius laten zien en een verlaging van de binnentemperatuur met 5 graden Celsius in vergelijking met een voertuig met traditionele autolak. De koelprestaties van de verf zijn vooral merkbaar wanneer een voertuig langere tijd in de zon geparkeerd staat.

Een koelere cabine vergt minder inschakeltijd van de airconditioning om de cabine af te koelen tot een comfortabele temperatuur. Dit helpt om de motor minder te belasten of, in het geval van een elektrisch voertuig, de batterij minder te belasten. Voor beide aandrijflijnen wordt een verbetering van de efficiëntie en het comfort van de inzittenden verwacht.

Microstructuurdeeltjes

Het metamateriaal bestaat uit twee microstructuurdeeltjes die reageren op licht. Eén deeltje reflecteert nabij-infrarode stralen in het zonlicht die normaal gesproken trillingen op moleculair niveau zouden veroorzaken binnen de hars van traditionele verf om warmte te produceren. Het tweede deeltje zorgt voor de echte doorbraak. Het creëert elektromagnetische golven die de zonnestralen tegenwerken en de energie van het voertuig wegleiden naar de atmosfeer. Samen verminderen de deeltjes de overdracht van warmte naar oppervlakken zoals het dak, de motorkap, deuren en panelen.

Nissan trialing cool paint technology

Aan het hoofd van de ontwikkeling staat Dr. Susumu Miura, senior manager en expert bij het Advanced Materials and Processing Laboratory, Nissan Research Center. Hij speelde een leidende rol bij Nissans bekroonde geluidsreducerende akoestische materiaal en heeft een groot deel van zijn carrière bij Nissan gewijd aan het onderzoeken van manieren om auto’s stiller, koeler en efficiënter te maken.

Niet nieuw, maar

Stralingskoelingsverf is niet nieuw, maar wordt meestal gebruikt voor gebouwen en constructies. Het is vaak erg dik en moet met een verfroller worden aangebracht. Omdat het geen heldere toplaag heeft, kan het bij aanraking een krijtachtig laagje achterlaten. De belangrijkste uitdagingen waar Miura rekening mee moest houden bij het ontwikkelen van een autoversie, was ervoor te zorgen dat het een heldere toplaag kon bevatten, kon worden aangebracht met een spuitpistool (geen roller) en kon voldoen aan de strenge interne normen voor lakkwaliteit van Nissan.

Sinds het begin van de ontwikkeling in 2021 hebben Miura en zijn team meer dan 100 monsters getest en evalueren ze momenteel een dikte van 120 micron, ongeveer zes keer dikker dan de gebruikelijke autolak. Ze hebben bevestigd dat ze bestand zijn tegen zout en afschilferen, afbladderen, krassen, chemische reacties, samen met kleurconsistentie en herstelbaarheid. Naarmate de ontwikkeling vordert, blijven Miura en zijn team dunnere opties onderzoeken die hetzelfde niveau van koelprestaties leveren.

Terwijl het testen en ontwikkelen doorgaat, hopen Miura en zijn team dat het op een dag kan worden aangeboden voor speciale bestellingen en in verschillende kleuren. Miura ziet een groot potentieel, vooral voor toepassingen in lichte bedrijfsvoertuigen zoals bestelwagens, vrachtwagens en ambulances die het grootste deel van de dag buiten rijden.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38