De recyclingbijdrage voor personenauto’s en lichte bedrijfswagens blijft vanaf 1 januari 2025 twintig euro, inclusief btw. Ook de beheerbijdragen voor de inzameling en verwerking van batterijen uit elektrische auto’s blijven gelijk.
Dat maakt Auto Recycling Nederland (ARN) bekend, de organisatie die de recyclingbijdrage op auto’s inzet om aan het wettelijke verplichte recyclingpercentage van minimaal 95 procent te voldoen. ARN heeft in de afgelopen jaren samen met autodemontage-, shredder-en recyclingbedrijven een nuttig hergebruik van ruim 98 procent van het gewicht van een afgedankte auto bereikt.
Batterijen
De beheerbijdragen voor de inzameling en recycling van EV-batterijen zijn enige jaren geleden gehalveerd. Reden hiervan was dat batterijen die elektrische auto’s aandrijven langer meegaan dan oorspronkelijk werd verwacht. De huidige tarieven zijn afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen voor de inzameling en recycling van afgedankte EV-batterijen. Om die reden zijn ook de beheerbijdragen die deelnemende auto-importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van EV-batterijen per 1 januari 2025 niet gewijzigd.
Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte EV-batterijen op een duurzame wijze te recyclen. ARN werkt samen met recyclingbedrijven die de wettelijke eis van minimaal 50 procent van het gewicht van EV-batterijen ruimschoots behalen. In 2023 is een recyclingprestatie van 64 procent behaald.
De beheerbijdragen voor Li-ion startaccu’s en EV-batterijen 2025 (incl. btw):
- 3 euro per batterij bij een batterijgewicht tot 5 kilogram
- 5 euro per batterij bij een batterijgewicht tussen 5 en 15 kilogram (48V categorie)
- 8 euro per accu bij een accugewicht tussen 15 en 25 kilogram
- 25 euro per accu bij een accugewicht tussen 25 en 100 kilogram
- 45 euro per accu bij een accugewicht tussen 100 en 350 kilogram
- 55 euro per accu bij een accugewicht tussen 350 en 600 kilogram
- 65 euro per accu bij een accugewicht tussen 600 en 900 kilogram