Onder particulieren is het aandeel EV in de nieuwverkopen afgelopen anderhalf jaar gestaag achteruitgegaan: van 32 naar 26 procent. In februari 2025 was het zelfs nog maar 23 procent.

Dat blijkt uit de EV Marktmonitor waarin BOVAG een beeld geeft van de markt voor elektrische auto’s. De groei in EV-nieuwverkopen komt bijna uitsluitend uit de zakelijke markt, waar het aandeel elektrische auto’s in twee jaar tijd steeg van 34 naar 53 procent.

De tweedehandsmarkt groeide in 2024 naar 85.000 gebruikte EV’s, 25.000 meer dan in 2023. Hier valt op dat gebruikte EV’s steeds vaker meerdere keren van handelsvoorraad wisselen voordat er een eindgebruiker wordt gevonden. In 2024 sloeg bovendien het import-exportsaldo om: van een netto-import van 9000 auto’s in 2023 naar een netto-export van 6000 in 2024. Wel blijft Nederland netto-importeur van kleinere EV’s in het A- en B-segment.

Onzeker

BOVAG concludeert dat de huidige prijsverlagingen op nieuwe elektrische auto’s de restwaardes drukken en consumenten onzeker en afwachtend maken. Tegelijkertijd versterken stijgende laadtarieven en het ontbreken van thuislaadmogelijkheden de terughoudendheid bij particulieren.

Dat de overheid rekent op een verdere toename van EV’s in 2025 en 2026, valt volgens BOVAG dus nog te bezien. Immers, eind 2024 stopte de aanschafsubsidie, vanaf 2025 geldt een vaste voet in de bpm van EV’s van bijna 700 euro, de motorrijtuigenbelasting op EV’s stijgt trapsgewijs en in 2026 verdwijnt het bijtellingsvoordeel voor zakelijke rijders volledig.

Maatregelen

Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: “Dus in elk geval géén extra bpm boven op de vaste voet en een gefaseerde afbouw van de bijtellingskorting, zonder plotselinge wijzigingen. Ook zien we als BOVAG het kabinetstaboe op aanschafsubsidies graag verdwijnen. Deze subsidies voor particulieren kosten de staatskas relatief weinig geld en er gaat een sterk positief psychologisch effect vanuit.”

“En niet alleen de aanschaf, maar ook het rijden van een elektrische auto moet voor huishoudens betaalbaar blijven, onder meer via gewichtscompensatie in de mrb en transparantere laadtarieven bij openbare laadpalen. Tot slot moeten praktische drempels verdwijnen: consumenten moeten zekerheid hebben over laadinfrastructuur, netcapaciteit en batterijlevensduur”, aldus Peter Niesink.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
19 maart 2025
Alex Gelbcke (LKQ) naar ZF Aftermarket
Meest bekeken berichten
Recente reacties