Hoewel we op deze pagina doorgaans kijken naar carwash in Nederland zijn er buitenlandse ontwikkelingen die ook voor ons land interessant kunnen zijn. We nemen u mee voor een kijkje over de grens.

In de Verenigde Staten bijvoorbeeld zijn verschillende carwashconcepten actief, waaronder Tommy’s Express, een concept dat in eigen land elke maand weer nieuwe vestigingen opent. Het bijzondere van dit concept is dat het, naast uiteraard de operationele en technische ondersteuning die het biedt, expliciet inzet op maatschappelijk engagement van de ondernemer. Die wordt aangemoedigd om de gemeenschap waar zij deel van uitmaken te helpen met partnerschappen, sponsoring en lokale fondsenwervingsprogramma’s. Tommy’s Express werkt bijvoorbeeld samen met Water Mission, een organisatie die zich inzet om de wereldwijde watercrisis te bestrijden. Op elke Tommy’s Express-locatie wordt water teruggewonnen zodat auto’s kunnen worden gewassen met minder dan 115 liter vers water per auto.

Overigens blijft Tommy’s Express niet beperkt tot de VS. Bram de Graaf brengt als algemeen directeur van Tommy’s Express Car Wash Nederland de Amerikaanse carwashfranchise naar Nederland. De eerste vestiging wordt nog dit jaar geopend, aan de Cartesiusweg in Utrecht. (Zie nummer 9 van jaargang 2024 van Aftersales Magazine voor een interview met Bram de Graaf.)

Tidal Wave

Een andere grote speler in de Amerikaanse carwashindustrie is Tidal Wave Auto Spa. Dit carwashconcept opende onlangs in de staat Florida zijn 290e vestiging. Net als Tommy’s Express betreft het een ketting- of tunnelwasstraat.

Ook Tidal Wave maakt zich sterk voor het ondersteunen van de gemeenschappen die zij bedienen en heeft meer dan 3 miljoen dollar opgehaald voor lokale programma’s, serviceorganisaties en non-profitorganisaties via het fondsenwervingsprogramma van het bedrijf en het jaarlijkse filantropische Charity Day-evenement.

60 jaar IMO

IMO Car Wash viert dit jaar zijn zestigste verjaardag. Opgericht in 1965 telt IMO inmiddels meer dan 700 locaties voor wasstraten in twaalf landen: in Australië en Europa. Om dit jubileum te vieren presenteert IMO de Graphene G60, een wasformule die geavanceerde koolstofweefseltechnologie combineert met een zelfreinigende finish, die bij elke wasbeurt de auto weer als nieuw doet lijken. Graphene G60 wordt in 2025 getest op geselecteerde IMO-locaties.

Het Spaanse Istobal introduceert met de T’Wash Pro een nieuwe tunnelwasstraat, speciaal ontworpen voor installaties met een groot volume voertuigen.

Ook zet IMO blijvend in op duurzaamheid, met gloednieuwe fijnnevelapplicators en vernieuwde watersproeiers die zijn ontworpen om het waterverbruik te minimaliseren. Daarnaast zet IMO in op investeringen in zonne- en windenergie, evenals het opvangen van regenwater.

Istobal

Groot in Spanje en sinds vorig jaar, door de overname van Eenzet Carwash, ook in Nederland met een eigen organisatie vertegenwoordigd, is Istobal. De Spaanse aanbieder van wasstraten én rollovers presenteerde onlangs met de T’Wash Pro een nieuwe tunnelwasstraat, speciaal ontworpen voor installaties met een groot volume voertuigen.

Voortbouwend op de T’Wash30 heeft de tunnel een flexibelere structuur die aanpasbaar is aan een breed scala aan locaties. Met lengtes variërend van 12,5 tot 50 meter en aanpasbare configuratieopties is dit systeem ontworpen om zowel de beschikbare ruimte als de operationele efficiëntie in elke faciliteit te optimaliseren. De tunnel kan tot zestig voertuigen per uur wassen en drogen in de configuratie met drie borstels en tot tachtig voertuigen per uur in de versie met vijf borstels.

MagicCare

De Duitse chemieleverancier Auwa, een dochteronderneming van de Washtec Group, introduceerde in maart het nieuwe, high-end polijstmiddel MagicCare, dat een zeer effectieve lakbescherming, zichtbare glans en kleurverbetering belooft. “Op onze testlocaties kwamen klanten van autowasstraten de winkel binnen om te vragen wat ze hadden gekregen en zeiden dat hun auto beter was dan ooit. Het feit dat wasstraatklanten het verschil merken zonder dat het ze wordt verteld, is nog nooit zo vaak voorgekomen”, zegt Christoph Maletz namens Washtec.

Washtec noemt enkele productvoordelen van dit hoogwaardige polijstmiddel, zoals dat het een zichtbare en langdurige bescherming biedt van de lak tegen UV-straling, insecten, strooizout en andere milieu-invloeden. Verder heeft het een uitstekende waterafstotendheid, geeft het geen strepen op lak en ramen en zorgt het voor een extreem glad oppervlak, waardoor de ruitenwissers niet verspringen.

Foto boven: IMO Car Wash bestaat in 2025 zestig jaar. Na het faillissement van Ipic Nederland in 2018 is de formule niet langer actief in Nederland.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 april 2025
Colad introduceert nieuwe reeks werkplaatsuitrusting
24 april 2025
VTE Import distributeur starters en alternatoren HC-Cargo
24 april 2025
UnameIT sluit zich aan bij VASS
24 april 2025
Grenzeloos schoon
24 april 2025
Een gezonde mix
23 april 2025
Jato: sterkste kwartaal BEV ooit
Meest bekeken berichten
Recente reacties