Advanced Driving Assistance Systems, oftewel ADAS, worden steeds belangrijker in auto’s. Dit blijkt wel uit een mijlpaal die Continental onlangs bereikte: de fabrikant produceerde de 200 miljoenste radarsensor.
Om twee redenen was deze mijlpaal reden voor een feestje bij Continental. Het bewijst dat de radarsensor in 25 jaar tijd een onmisbaar onderdeel van een voertuig is geworden. Dit is goed voor de veiligheid op de weg. Daarnaast is het productieaantal bewijs van de goede positie van Continental in de markt. Het bedrijf heeft een marktaandeel van meer dan 20 procent bij essentiële veiligheidsonderdelen, zo stelt men zelf.
In 1999 werd de eerste radarsensor gemonteerd in een Mercedes-Benz S-klasse. Continental was toen de eerste leverancier. In 2021 produceerde Continental de 100 miljoenste sensor. Nu, nog geen vier jaar later, staat de teller al op het dubbele. Dit laat zien wat voor groei de auto-industrie doormaakt. Vroeger was één sensor standaard, tegenwoordig bevat een auto negen of meer sensoren. Ze worden gebruikt voor adaptive cruise control, lane keeping assist, dodehoekwaarschuwingen of voor parkeersensoren.
Uiteraard staat de ontwikkeling bij deze sensoren niet stil. In 1999 woog de radarsensor in totaal nog 1,3 kilo en was het bereik slechts 150 meter. Tegenwoordig zijn ze kleiner, lichter en zien ze meer: tot wel 300 meter ver. Daarbij zijn ze ook nog veel preciezer, waardoor een perfecte weergave van de omgeving kan worden gemaakt. Begin dit jaar plaatste een autobouwer nog een order voor radarsensoren bij Continental in de grootte van 1,5 miljoen Euro. Laat die 300 miljoenste sensor maar komen.