Voor de vestiging in Soest gaf Fleetport, aanbieder van fleetservices en hikertransport, aan Christ Wash Systems de opdracht een buitenwaslocatie te realiseren. Aftersales Magazine sprak met algemeen directeur Pieter Jongenotter van Fleetport over de keuze voor buiten wassen.

De keuze voor een buitenwaslocatie werd min of meer ingegeven door de wasplaats voor vrachtwagens die al bij de vestiging in Soest aanwezig was. Pieter Jongenotter: “Die wasplaats was al voorzien van een olieafscheider, een vloeistofdichte vloer en een container als technische ruimte. We hadden daar een hal overheen kunnen zetten en de nieuwe rollover erin kunnen plaatsen, maar hoeveel dagen per jaar kun je nu niet buiten wassen omdat het vriest? Op de dag van de oplevering in februari konden we toevallig ’s ochtends niet wassen, maar ’s middags weer wel. Wij zijn niet een bedrijf dat per se ’s ochtends om acht uur al auto’s moet wassen, dat kan best een paar uur later. Dus de bouw van een hal konden we ons besparen. In het ergste geval moeten we nu auto’s extern wassen, wat extra geld kost, maar afgezet tegen de kosten van de bouw van een washal kun je heel wat jaren extern wassen.”

Osmosewater

“Een ander punt was het naastgelegen kantoorgebouw. Dat zou last kunnen krijgen van het geluid van de blazers, dus hebben we gezegd: we laten ook de blazers weg en behandelen de auto’s na met osmosewater, dat vrij is van mineralen en andere onzuiverheden, waardoor de auto’s streeploos opdrogen. Dat gaat met de laatste wasgangen mee, waardoor het geen extra tijd kost en dat werkt best redelijk. Natuurlijk, het droogresultaat met een blazer is beter, maar het volstaat.”

“In Frankrijk wordt al heel veel buiten gewassen, dus dachten wij: waarom kan het hier niet? Of het uiteindelijk echt beter is dan binnen wassen, moet de tijd leren. Het bespaarde ons voor de locatie in Soest in ieder geval kosten en het resultaat is goed. Op de vestiging in Son starten we binnenkort wel met de herinrichting van de washal waar we binnen wassen. In Soest lag er al die vloeistofdichte vloer. Als je nu een buitenlocatie helemaal vanaf nul moet gaan maken, is dat voordeel weg. In Son maken we een goot voor de afvoer van het waswater. Dan zijn we sneller klaar dan wanneer we daar een heel nieuwe vloeistofdichte vloer zouden moeten maken.”

Spin in het web
Met tien strategische locaties in Nederland en vijf in België biedt Fleetport poolbeheer en hikertransport voor leasewagenparken vanaf honderd auto’s. Fleetport haalt de auto op bij de berijder en bezorgt deze, van binnen en buiten compleet gereinigd, weer bij de (volgende) berijder. Schadeherstel, onderhoud en reparatie wordt uitbesteed aan de contractpartners van de leasemaatschappijen. Voor het transport van de auto’s beschikt Fleetport over een database van zo’n duizend student-chauffeurs die minimaal één dag per week beschikbaar zijn. Hiervoor heeft Fleetport een eigen planningsysteem ontwikkeld.

Foto boven: In vier gangen wordt de auto gewassen: heen en terug met borstels, daarna heen en terug afgespoeld met osmosewater.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 juli 2025
Groeiverwachting voor autoleasemarkt
28 juli 2025
Cijfers LKQ: omzetdaling en bijgestelde verwachtingen
28 juli 2025
Soms is buiten beter
25 juli 2025
DFSK Nederland zoekt partners in het universele kanaal
25 juli 2025
Nieuwe koppeling CSW met Nationale Autowasbon
25 juli 2025
RDC in Beweging: Slimme data voor een sterke mobiliteitssector
Meest bekeken berichten
Recente reacties