Zowel de leden van de vakbonden als de ledenraad van werkgeversorganisatie BOVAG gaan akkoord met het bereikte onderhandelingsakkoord over een nieuwe cao voor de motorvoertuigen- en tweewielerbedrijven (MvT).
Onder de FNV-leden is 65 procent voor het bereikte akkoord, onder de CNV-leden is dat 82 procent. De nieuwe cao heeft een looptijd van 33 maanden en loopt, met terugwerkende kracht, van 1 februari 2025 tot 1 november 2027.
Loon
De cao heeft een looptijd van 33 maanden. Daar is voor gekozen om rust en duidelijkheid te geven aan zowel werkgevers als medewerkers. Daarnaast voorziet het cao-akkoord in een stapsgewijze loonsverhoging van opgeteld 10,8 procent. Die is als volgt verdeeld:
- 2,2 procent op 1 juni 2025
- 1,3 procent op 1 oktober 2025
- 128 euro op 1 februari 2026 (=3,5 procent op een gemiddeld salaris)
- 2,5 procent op 1 januari 2027
- 1,3 procent op 1 mei 2027
Andere afspraken
In het cao-akkoord is afgesproken dat de scholingsdag van BBL’ers op alle niveaus wordt doorbetaald (in plaats van alleen op niveau 2), om de branche nog aantrekkelijker te maken voor instromers. Om die reden wordt bedrijven ook geadviseerd aan BOL-studenten een passende stagevergoeding te betalen. Dit geldt vanaf het studiejaar 2025/2026.
Overwerk is niet langer verplicht, behoudens uitzonderingsgevallen (takel en berging) en calamiteiten. Een mantelzorgmakelaar gaat helpen bij het verantwoord inpassen van mantelzorg. Cao-partijen hebben daarnaast een aantal gezamenlijke onderzoeken afgesproken, onder meer over bestrijding van verzuim, toekomstbestendige arbeidsvoorwaarden en meer flexibiliteit in de arbeidsvoorwaarden.
Wat betreft de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU): deze wordt per 1 januari 2026 voortgezet als zwaarwerkregeling. De invulling daarvan volgt de landelijke richtlijnen die in oktober 2024 met het kabinet zijn vastgesteld.