Onder de naam Virtual Lane introduceren twee net afgestudeerde IVA-studenten een VR-rijsimulator, waarmee leerlingen hun eerste tien rijlessen virtueel kunnen volgen. Dit gebeurt met behulp van een VR-bril, haptische feedback, eye-tracking en een AI-coach.
Op 30 juni ontvingen Laurens van Herwijnen en Sven Brochard hun diploma van de IVA Business School. Meteen daarna startten ze met een pilot die begin juli van start gaat bij verschillende rijscholen en partners. In totaal moeten duizend leerlingen deelnemen. Dat aantal is nodig om voldoende data te verzamelen over onder meer leer efficiëntie, gebruiksgemak en de acceptatie door rijscholen.
Kostenverlaging
Daarnaast onderzoeken de twee alumni hoe de simulator kan bijdragen aan kostenverlaging, met als doel de lesprijs te verlagen van 65 naar 25 euro, terwijl de winst voor rijscholen gelijk blijft of zelfs stijgt. Dit wordt mogelijk doordat er tijdens de virtuele rijlessen geen instructeur nodig is. Dankzij Virtual Lane kunnen meer leerlingen tegelijk worden geholpen, wat zorgt voor meer flexibiliteit in de planning en een hogere capaciteit voor rijscholen zowel in de simulator als op de weg.
Duurzaamheid
Ook draagt het systeem bij aan duurzaamheid: er is geen brandstofverbruik tijdens het rijden in de VL-simulator, wat de CO₂-uitstoot van de branche verlaagt. “We willen weten wat goed werkt, waar de knelpunten zitten en hoe de simulator wordt ervaren”, aldus Sven Brochard. “Die inzichten gebruiken we om de definitieve versie te bouwen.”
De studenten hopen eind 2025 of begin 2026 een verkoopbare versie van het product op de markt te brengen.