Het demissionaire kabinet wil onder de noemer ‘pseudo-eindheffing’ per 1 januari 2027 een extra belasting invoeren. Hierdoor wordt het inzetten van een niet volledig elektrische auto voor een werkgever zo’n 50 procent (!) duurder. VZR noemt deze maatregel in een position paper oneerlijk, onnodig verstorend en voorspelt een tegengesteld effect.
De pseudo-eindheffing is een belasting die werkgevers jaarlijks moeten betalen voor elke werknemer die privé rijdt met een niet-volledig elektrische leaseauto. Dit geldt dus ook voor de relatief zuinige hybride auto’s. De heffing bedraagt 52% over het bijtellingsbedrag van 22% van de cataloguswaarde en wordt opgelegd aan de werkgever.
In de position paper geeft VZR als voorbeeld een Peugeot 408 Allure Hybrid (foto). Deze auto heeft nu een leaseprijs van € 806,- per maand (bron Directlease o.b.v. 48mnd/30.000km). Met de pseudo-eindheffing gaat deze auto met een cataloguswaarde van € 45.350,- voor de werkgever € 416,- per maand meer kosten. Deze auto kost vervolgens € 1.222,- per maand voor de werkgever.
Serie argumenten
Met de position paper geeft VZR een serie argumenten die benadrukken waarom dit plan geen doorgang zou mogen vinden. Zo wijst VZR op mogelijk ontwijkgedrag doordat zakelijke rijders nu meer kilometers maken in een veelal oudere privéauto met verbrandingsmotor. Verder is niet iedere zakelijke rijder volgens VZR in staat om volledig elektrisch te gaan rijden wat voor problemen tussen werkgever en werknemer kan zorgen. En dat in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt… Ook de export van jonge EV’s en de import van gebruikte auto’s met een verbrandingsmotor komt in het lijstje met argumenten terug. De gemiddelde leeftijd van ons wagenpark, die al tot de hoogste van Europa behoort, ziet VZR er ten slotte ook niet lager door worden.