Bij Bosch zet men vol in op artificial intelligence (AI). Tijdens de Bosch Tech Day 2025 is dit het enige onderwerp. Bosch toont het in al zijn facetten, maar de nadruk ligt vooral op toepassingen in de automotive.

De aftrap die voorzitter van de Raad van Bestuur Stefan Hartung geeft zet meteen de toon. “AI is vergelijkbaar met de boekdrukkunst. Het gaat een enorme verandering teweegbrengen en problemen oplossen die al jaren bestaan.” Het enthousiasme over kunstmatige intelligentie wordt tijdens de Bosch Tech Day 2025 in Stuttgart niet onder stoelen of banken geschoven. Bosch wil met AI de levens van mensen beter maken, op vele verschillende manieren.

Zo is op de Bosch Tech Day een babybed te zien, dat het kindje met camera’s in de gaten houdt.

Het bed schommelt als de baby huilt en waarschuwt de ouders als de deken te ver over het gezicht gaat. Bosch toont ook een oven die met AI het gerecht identificeert en zo het juiste programma instelt. Van sensoren in bossen die branden detecteren tot horloges die je tennisbewegingen beoordelen: de mogelijkheden zijn eindeloos.

Groeimotor

De grootste rol voor AI ziet Bosch echter in automotive. “Er is nu nog weinig momentum, maar autonoom rijden komt er zeker aan”, verzekert Hartung. “Hier zijn algoritmes voor nodig om objecten te herkennen en te beoordelen. Hierbij gaat AI een grote rol spelen.” Op de Tech Day kunnen aanwezigen ervaren hoe dat werkt in een Volkswagen ID.Buzz, die zich in het verkeer van Stuttgart mengt. Computers zetten de beelden van de camera voorop de auto real-time om in tekst. Hierbij bepaalt AI wat de objecten zoals andere voertuigen doen en welke belangrijk zijn voor de auto. De opgewekte tekst kan de basis vormen van tal van toepassingen.


‘AI is vergelijkbaar met de boekdrukkunst’
Stefan Hartung


Technieken als deze zijn nog volop in ontwikkeling. Bosch ziet AI als groeimotor. Door het te combineren met de aanwezige kennis over industrie kan AI het bedrijf een enorm concurrentievoordeel opleveren. Om deze reden investeert Bosch tegen eind 2027 meer dan 2,5 miljard Euro in AI. Nu al is het bedrijf leider in Europa op het gebied van octrooien en octrooi-aanvragen voor AI-toepassingen. Het is duidelijk: Bosch neemt AI uiterst serieus.

Op de Tech Day kunnen aanwezigen ervaren hoe dat werkt in een Volkswagen ID.Buzz, die zich in het verkeer van Stuttgart mengt. Computers zetten de beelden van de camera voorop de auto real-time om in tekst. Hierbij bepaalt AI wat de objecten zoals andere voertuigen doen en welke belangrijk zijn voor de auto. De opgewekte tekst kan de basis vormen van tal van toepassingen.

Agentic AI

“De doorbraken in AI creëren volledig nieuwe hoofdstukken in technologie en helpen om innovaties sneller naar de markt te brengen”, zegt Hartung. Lid van de Raad van Bestuur Tanja Rückert is het hiermee eens. Zij spreekt over een revolutie, met name als AI wordt ingezet als multi-agentsysteem. Dit is ‘agentic AI’, het volgende niveau van AI. Hierbij werken verschillende systemen samen en kunnen ze zelf een beslissing nemen.

“Het duurt niet lang meer, of agentic AI is net zo normaal als een smartphone”, stelt Rückert. “In het multi-agentsysteem lopen meerdere processen naast elkaar. Computers werken samen als mensen. De verschillende uitdagingen worden verdeeld en samen opgelost.” Meerdere AI-agenten kunnen een team vormen, een multi-agentsysteem dat wordt aangestuurd door mensen of een coördinerende agent. Eind dit jaar komen de eerste AI-agenten op de markt, voorspelt ze. Het is de opstap naar GenAI, artificiële intelligentie die zonder menselijke input kan werken.


‘Eind dit jaar komen de eerste AI-agenten op de markt’
Tanja Rückert


Hoewel Bosch een belangrijke rol voor AI ziet binnen het bedrijf, gaat het zelf geen modellen ontwikkelen. Dit kunnen andere bedrijven veel beter, zo stelt men. “AI is het best waar het de fysieke wereld raakt. Daar waar het virtuele en echte voorwerpen samenkomen. Daar is Bosch”, stelt Hartung. Bosch legt zich toe op het toepassen van de modellen. De producten die het bedrijf nu al maakt, van keukenapparatuur en babybedjes tot onderdelen van moderne auto’s, lenen zich hier goed voor. Door gebruik te maken van AI kunnen al die apparaten en onderdelen veel slimmer gemaakt worden. Dit is dan ook het hoofddoel van Bosch: AI moet de levens van mensen beter maken.

Stilstand voorkomen

Bosch ziet echter niet alleen een toekomst in het verkopen van producten die met AI werken. Ook in het maken van die producten kan het een grote rol spelen. Rückert: “Met name in de fabricage kan AI een enorm verschil maken. Denk bijvoorbeeld aan storingen in machines. AI zoekt niet alleen oplossingen door historische data te bekijken, maar maakt ook de communicatie makkelijker. Hierdoor worden monteurs stap voor stap geholpen het probleem op te lossen. Dit levert veel minder stilstand en dus een enorme tijdwinst op.”

De rit in de Chinese auto laat zien hoe ver de techniek nu al is.

De communicatie tussen AI en mensen staat hierbij centraal. Monteurs kunnen niet alleen in hun eigen taal met de computer communiceren, maar AI herkent zelfs de emoties en reageert hier adequaat op. Op deze manier worden monteurs beter geholpen. Daarbij is de informatie direct beschikbaar voor de hele wereld. Eén probleemgeval leidt zo tot een oplossing die overal beschikbaar is. Rückert: “Dankzij interactie worden alle processen op elkaar afgestemd. Dit maakt het perfect voor juist die bedrijven die geen ervaring hebben met AI.”

Beslissingen nemen

Ook in auto’s gaat AI een grote rol spelen. In China is men hier al veel verder mee, vertelt Rückert. Daar is het al heel normaal om te praten met AI in de auto. Deze kan helpen met allerhande vragen. Om te laten zien wat in China allemaal al kan, rijden we mee in een Exeed Sterra, een SUV die in Europa niet te koop is. Hij kan rijden op autonomie niveau 4. Dit betekent dat de auto niet alleen zelf gas geeft en stuurt, maar ook zelf beslissingen neemt op basis van de ingestelde route.


‘Voor autonoom rijdende auto’s moet de veiligheid beter’
Mathias Pillin


We zien hoe dit werkt als een auto voor ons gaat fileparkeren. De Chinese SUV wacht even maar ziet al snel dat er geen tegemoetkomend verkeer aankomt en stuurt eenvoudig om de parkerende auto heen. Op het scherm is te zien dat de auto andere voertuigen, fietsers en voetgangers feilloos detecteert en identificeert. Helemaal foutloos is het niet. Soms zijn de genomen bochten te ruim en voor voetgangers die willen oversteken op een zebrapad stopt de auto niet. Logisch, want dit hoeft niet in China. Op deze momenten moet de veiligheidschauffeur ingrijpen.

Risico’s

De rit in de Chinese auto laat zien hoe ver de techniek nu al is. Bosch ziet dat men in Europa nog wat huiverig is. “Ook hier moet de samenleving AI gaan omarmen”, stelt Hartung. “We zijn hier slecht voorbereid, terwijl we zien dat het eraan komt.” Volgens Hartung vertraagt de politiek de vooruitgang. Er zijn geen duidelijke richtlijnen over AI. Er wordt wel gesproken over risico’s, maar er staat nergens wat deze precies zijn. De EU wil alles van tevoren regelen, maar volgens Hartung is het veel beter om regels te maken als de ontwikkeling voortgaat.

AI is zeker niet foutloos, stelt men duidelijk bij Bosch. Echter, techniek wordt nooit moe, wat inzetbaarheid vergroot. “Vrij van risico’s is inzet van AI echter nooit, dus we mogen niet de menselijke maat vergeten”, stelt Hartung. Mathias Pillin, CTO bij Bosch Mobility, weet alles over AI in mobiliteit. “AI maakt fouten, dus dat moet je aankunnen”, stelt hij. Bosch heeft daarom een heel nieuwe modulaire AI stack gemaakt. Bij deze end-to-end (E2E) stack wordt de AI niet alleen van tevoren getraind, maar leert de AI constant op alle niveaus. Zo kan hij beter inspelen op nieuwe situaties.

Andere oplossingen

Ideaal zijn bij het toepassen van AI hardware en software volledig losgekoppeld van elkaar. “Deze decoupling is noodzakelijk. Dit definieert de software defined vehicle (SDV)”, stelt Pillin. Hij laat zien dat GenAI, dat zelf beslissingen neemt, afhankelijk is van agentic AI. Dit maakt AI een stuk intelligenter. Pillin schetst een beeld van een slingerende aanhanger op de weg: normaal zou AI bepalen ruim afstand te houden bij het inhalen. Als echter verschillende AI-agenten samenwerken, kan de computer bedenken dat het beter is achter de aanhanger te blijven rijden en niet in te halen.

Toch is er meer nodig dan alleen AI om auto’s op autonomie level 3 of 4 te laten rijden, stelt Pillin. “Met GenAI is de intelligentie goed genoeg, dus in principe is de techniek voldoende. Echter, AI is empirisch en gaat dus uit van eigen waarnemingen. Dat leidt tot fouten. Voor autonoom rijdende auto’s moet de veiligheid beter, dus zijn andere oplossingen nodig. Hier werken wij bij Bosch nu hard aan”, aldus Pillin. Zonder een betere oplossing blijft de chauffeur altijd verantwoordelijk en is de auto niet autonoom.

Om de techniek te verbeteren, werkt Bosch veel samen met derden. Zaken die niet concurrentiegevoelig zijn, zoals het trainen en testen van AI, gebeurt samen met andere bedrijven. Dit is nodig om snel voortgang te boeken. Bosch is vastbesloten zijn leidende positie in AI te behouden: “De wereld drijft op algoritmes en Bosch is hierop voorbereid.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 september 2025
Rolls-Royce Phantom wordt honderd in de Mariënwaerdt
11 september 2025
AutoTechnica 2026 voor 80 procent vol
11 september 2025
De toekomst is AI
10 september 2025
Maxxis versterkt OE-portfolio
10 september 2025
Mercedes EQS rijdt 1205 kilometer op één lading
10 september 2025
’De turbo lijkt vaak schuldig, maar blijkt het slachtoffer’
Meest bekeken berichten
Recente reacties