Eén op de drie Nederlandse automobilisten zegt liever een Chinees automerk te rijden dan een Amerikaans merk, zoals Tesla of Ford. Bovendien heeft een kwart wel eens serieus overwogen om een Chinese auto aan te schaffen.
Dat meldt Voyah Benelux, importeur van onder andere Voyah en Dongfeng, op grond van een onderzoek, uitgevoerd door Panelwizard onder ruim duizend Nederlanders met een rijbewijs. De recente ontwikkelingen in de Verenigde Staten hebben importeurs van Chinese merken, zoals Voyah, geen windeieren gelegd, zegt Kjeld Riegen, ceo van Voyah Benelux. “Het verbaast me niet dat automobilisten in het volledig elektrische segment steeds vaker naar alternatieven kijken, en dat Chinese auto’s daarbij steeds vaker een rol spelen. Praktisch alle auto’s daar zijn elektrisch, daar liggen ze qua gebruik en innovatie flink voor op Nederland.”
Serieuze concurrent
Ruim de helft van de ondervraagden beschouwt Chinese automerken als BYD, Dongfeng, MG en Xpeng als volwaardig alternatief voor traditionele Europese fabrikanten als Peugeot of Volkswagen. Opvallend is dat dit vooral geldt voor jongere generaties: onder de veertig jaar loopt dit percentage op tot zestig procent.
Tegelijkertijd twijfelt een aanzienlijk deel van de Nederlanders over de betrouwbaarheid van Chinese auto’s. Niet minder dan één op de drie denkt zelfs dat ze op het gebied van veiligheid, bereik en verbruik niet (altijd) leveren wat ze beloven. Riegen: “Consumenten kijken steeds kritischer en objectiever naar auto’s en wegen daarbij zorgvuldig af wat ze krijgen voor hun geld. Aspecten als duurzaamheid, functionaliteit en innovatieve technologie spelen daarbij een grote rol. Dat een aanzienlijk deel van de ondervraagden inmiddels een Chinese auto overweegt, laat zien dat hierbij het kwartje steeds vaker onze kant op valt. Terecht, want op het gebied van veiligheid, bereik en verbruik voldoen we inmiddels aan alle Europese normen.”
Prijs-kwaliteit
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders vooral openstaan voor Chinese auto’s vanwege de scherpe prijs-kwaliteitverhouding. Ook zien steeds meer mensen dat technologische innovaties tegenwoordig vaak juist uit China komen. Tegelijkertijd blijven er zorgen over zaken als betrouwbaarheid en veiligheid. Anderen wijzen juist op de sterke punten van de auto’s zelf: “Bij elektrische auto’s is de batterij het belangrijkst, en die kunnen ze tegenwoordig heel goed maken in China.”
Riegen: “Alles wat nieuw is en vreemd, is spannend. Zoals iedere fabrikant die zijn producten in Europa wil verkopen, moeten ook Chinese automerken voldoen aan alle Europese wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid en kwaliteit. Bovendien is het onderscheid tussen ‘Westers’ en ‘Chinees’ allang niet meer zo zwart-wit. Veel elektrische auto’s, ook van Europese merken, worden al in China gemaakt. Batterijen zijn bijna altijd van Chinese komaf en ook een groot deel van de nieuwste technologie komt daarvandaan. Wat de consument vaak niet weet, is dat er steeds meer samensmelting ontstaat tussen Europese en Chinese onderdelen en techniek, waardoor juist het beste van twee werelden samenkomt.”