Wanneer in 2026 en 2027 de bijtelling voor elektrische auto’s naar 22 procent stijgt en de motorrijtuigenbelasting van 25 naar 70 procent van het voltarief wordt verhoogd, worden elektrische auto’s voor leaserijders een stuk duurder. De vraag is dan ook of de populariteit van elektrische auto’s onder leaserijders standhoudt.

Dat stelt Erik Slaaf, sectorspecialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking. Hij legt uit: “Ondertussen neemt voor werkgevers de druk toe om te kiezen voor elektrische leaseauto’s, niet alleen vanwege de duurzaamheidsdoelen en daaraan gekoppelde CO₂-reductie, maar ook vanwege nieuwe fiscale maatregelen. Zo wordt momenteel een heffing uitgewerkt voor leaseauto’s met een verbrandingsmotor die ook privé worden gereden, de pseudo-eindheffing. Deze kosten komen voor rekening van de werkgever en kunnen fors oplopen. Werkgevers zullen steeds nadrukkelijker sturen op elektrische auto’s als standaard, gedreven door zowel kostenoverwegingen als duurzaamheidsdoelen.”

“De hogere kosten voor werknemers en de lagere kosten voor werkgevers kunnen de komende jaren tussen hen spanningen veroorzaken bij de keuze voor het type leaseauto. Zeker in een krappe arbeidsmarkt, waarin secundaire arbeidsvoorwaarden steeds zwaarder wegen, is het de vraag wie uiteindelijk aan het langste eind trekt.”

Mobiliteitsbudget

Het mobiliteitsbudget biedt werkgevers én werknemers uitkomst, maar vertraagt de elektrificatie van het wagenpark. Erik Slaaf: “Met het mobiliteitsbudget krijgen werknemers de vrijheid om hun vervoer zelf te organiseren zonder bijtelling, terwijl werkgevers niet worden belast met de pseudo-eindheffing. Dit kan aantrekkelijk zijn voor wie liever geen (nieuwe) elektrische leaseauto rijdt.”

“Tegelijkertijd zet een brede overstap naar mobiliteitsbudgetten de zakelijke autoleasemarkt onder druk. Terwijl deze markt juist een sleutelrol speelt in de verjonging en verduurzaming van het Nederlandse wagenpark. De ambitie van de overheid om het wagenpark te verduurzamen is duidelijk, maar de gekozen fiscale route kan averechts uitpakken.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
26 augustus 2025
Ayvens sluit inkoopdeal met Chery
26 augustus 2025
‘Bijtellingsregime bedreiging voor EV’
26 augustus 2025
Eén op de drie heeft liever Chinese dan Amerikaanse auto
26 augustus 2025
Altac rondt overname Proving en Airo af
26 augustus 2025
‘Mijn eerlijkheid heeft me een goede reputatie opgeleverd’
25 augustus 2025
Een op drie leaesauto’s Arval Nederland inmiddels volledig elektrisch
Meest bekeken berichten
Recente reacties