De online retailer van auto-onderdelen en -accessoires Autodoc heeft de omzet in het eerste halfjaar van 2025 met 18,5 procent zien stijgen tot 889,6 miljoen euro.
Hiervan is 825,4 miljoen euro toe te schrijven aan het B2C-segment en 64,2 miljoen aan het B2B-segment. De grootste afzetmarkten, Frankrijk en Spanje/Portugal, vielen op met een omzetgroei van respectievelijk 28,6 procent en 28,8 procent.
Winst
De brutowinst steeg met 19,3 procent naar 378,1 miljoen euro. De aangepaste EBITDA steeg met 12,5 procent naar 80,9 miljoen euro. Op EBITDA-niveau zorgden tijdelijke marge-effecten van de uitbreiding van de B2B-activiteiten en opschaling van het Belgische magazijn in de eerste helft van het jaar voor een aangepaste EBITDA-marge van 9,1 procent.
Bestellingen
Het aantal bestellingen steeg van 8,3 miljoen in het eerste halfjaar van 2024 naar 9,4 miljoen in de eerste helft van 2025. Op 30 juni 2025 bedroeg het aantal klanten dat in de afgelopen 12 maanden ten minste één bestelling heeft geplaatst 8,8 miljoen, een miljoen meer dan een jaar eerder, toen het aantal actieve klanten 7,8 miljoen bedroeg. De gemiddelde bestelwaarde steeg van 91,10 euro naar 94,40 euro.
Groei
“De eerste helft van 2025 toont de robuustheid van ons bedrijf. We bereiden ons voor op toekomstige groei met de uitrol van Autodoc Pro, onze Marketplace en de opschaling van ons nieuwe magazijn in België. Dit brengt ons in een sterke positie en stelt ons in staat een gezond evenwicht te bewaren tussen financiële soliditeit en strategische groei”, aldus financieel directeur Lennart Schmidt.