Gemiddeld wordt een auto in ons land twintig jaar oud, tenminste dat is de gemiddelde leeftijd waarop een auto bij één van de ARN-partners wordt gesloopt. Sloopregelingen zoals in Italië kennen wij (nog) niet dus voor deze uitgave kijken we wat er nog rijdt van bouwjaar 2006.

Voor wie de Italiaanse situatie gemist heeft: de overheid stimuleert de aanschaf van elektrische auto’s (geen plug-in hybrides dus!) tot 35 mille met een forse doch inkomensafhankelijke subsidie. Er zijn nog twee beperkingen: het geldt alleen in de grote steden én er moet auto met verbrandingsmotor (die minimaal een jaar op naam staat) worden ingeleverd voor verplichte sloop. En dus worden daar – heel duurzaam allemaal – Euro 5 auto’s gesloopt die nog een leven voor zich hadden. Vanuit aftermarketperspectief pijnlijk, maar zo ver is het hier dus nog niet.

Sterker nog, in ons land rijden dus op het moment van schrijven nog 277 duizend auto’s met 2006 als bouwjaar, het jaar dat er 484 duizend registraties waren in ons land. Drie van die 277 duizend zijn volgens de door RDC aangeleverde data inmiddels elektrisch. Inmiddels, want de Porsche Cayman en Volvo XC90 waren dat niet anno 2006. Het aantal diesels is inmiddels onder de vijftienduizend beland, ofwel 5,3 procent marktaandeel! Voor hybrides is bouwjaar 2006 geen keuzerijk jaar geweest, wat verklaart dat we de teller zien stokken bij 1587 stuks. LPG is goed voor 3431 auto’s, ofwel 1,24 procent marktaandeel.
Youngtimerregeling?
Pakken we de eigenaarsinformatie erbij dan zien we dat ruim 92 procent in handen is van particulieren. Ruim vijfduizend kentekens staan op naam van klein-zakelijke eigenaren, fleet blijft zelfs onder de duizend. Met een marktaandeel van vijf procent maakt de sector zelf het rijtje vol. Nu valt bouwjaar 2006 ook onder de zogenoemde youngtimerregeling waardoor het voor zakelijke gebruikers fiscaal interessant kan zijn een auto te rijden die ouder is dan 15 jaar. Ruim zesduizend stuks, waarvan ruim vijfduizend op benzine rijden. Op 277 duizend stuks van dit bouwjaar geen substantieel aantal, al met al: ruim twee procent.
57 procent van het aantal nieuw geregistreerde auto’s met bouwjaar 2006 rijdt anno 2025 nog steeds.
We hebben ook even uitgezocht wat nog de meest voorkomende merken en modellen zijn van bouwjaar 2006. Op merkniveau zit de top tien niet heel dicht bij elkaar, maar op modelniveau juist wel. Reden waarom de bovenste twintig maar hebben gepakt. Opvallend is ook hoe de merken onderling verschuiven als we naar modellen gaan kijken. Ineens staat de nummer één op nummer drie, achter de nummer twee. De C1 van Citroën staat veel hoger dan de merkranking doet vermoeden