In het rapport ‘Duurzaamheidswinst zonder kwaliteitsverlies’ onderzoekt het schadeherstelnetwerk Schadegarant de inzet van gebruikte onderdelen in de gestuurde schadestroom.

Schadegarant constateert dat gebruikte delen al lang ingeburgerd zijn in het WA-segment, maar binnen de gestuurde schadestroom, waar verzekeraars de regie voeren, slechts beperkt toegepast worden, terwijl de CO₂-besparing door hergebruik van onderdelen gemiddeld tussen de 50 en 90 procent ligt, afhankelijk van het onderdeel en model.

Beperkende factoren

Inzet van gebruikte onderdelen is dus duurzaam, maar Schadegarant constateert in de verkenning ook dat er beperkende factoren zijn voor een brede inzet van gebruikte delen in de gestuurde schadestroom. Zo vrezen verzekeraars oncontroleerbaarheid van het proces en het risico om klanten aan concurrenten te verliezen. Ook dreigt ongelijke behandeling van verzekerden: de ene klant krijgt een gebruikt onderdeel, een andere klant een nieuw onderdeel, terwijl ze allemaal dezelfde premie betalen.

Er dient dus een collectieve afstemming binnen alle ketenpartners plaats te vinden voordat dergelijk duurzaam herstel werkelijkheid kan worden. Schadegarant roept opdrachtgevers (verzekeraars en volmachten), herstellers, ketenpartners en brancheorganisaties daarom op om de tafel te gaan zitten in een poging om een werkbare situatie te creëren.

Verzekeraars aan de bal

Schadegarant legt daarbij de bal bij de verzekeraars. Zij worden immers het sterkst aangesproken op hun verantwoordelijkheid ten aanzien van duurzaamheid. Met het verkennende rapport wil Schadegarant in kaart brengen welke inspanningen nodig zijn om herstel met gebruikte onderdelen  structureel op een bepaalde schaal mogelijk te maken binnen de gestuurde schadestroom en wat dat oplevert in termen van CO2 -besparing.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 november 2025
Schadegarant op de bres voor gebruikte delen
19 november 2025
Omzet Enterprise met miljard dollar gegroeid
19 november 2025
0W-16 motorolie Eurol voor Renault en Dacia
19 november 2025
Legaal upgraden naar led
19 november 2025
Equip Auto, een feest voor de profs
18 november 2025
Fusie AkzoNobel en Axalta in de maak
Meest bekeken berichten
Recente reacties