Op 13 oktober vond in Amsterdam het Nationaal Autolease Event 2025 plaats, georganiseerd door kenniscentrum Aumacon. Enkele presentaties gaven een goed beeld van de huidige stand van zaken in de leasebranche. Daarnaast werd het eerste exemplaar van de Leasemaatschappij Top-100 uitgereikt. Tekst Emil Peeters, foto’s
Uit het overzichtswerk, dat aan zijn elfde editie toe is, blijkt dat de top 10 van leasemaatschappijen in Nederland in 2025 dezelfde is als in 2024. Zelfs de volgorde is dezelfde. Wat veranderd is, is hun gezamenlijke marktaandeel: dat is gegroeid van 81,3 procent van alle leasecontracten in 2024 naar 82,7 procent dit jaar.
Eerste exemplaar
Het eerste exemplaar van de Aumacon Leasemaatschappij Top-100 werd door directeur Clem Dickmann uitgereikt aan Teun Derks van Derks Lease, de grootste groeier in 2025. Deze leasemaatschappij, die werkelijk alles leaset, van rouwvoertuigen tot fietsen en personenauto’s tot bestelwagens, zag in 2025 het aantal contracten met 55 procent toenemen, van 1387 in 2024 tot 2156 dit jaar. Derks Lease bezet daarmee plek 36 in de top 100 waar het vorig jaar nog op plek 53 stond.

De belangrijkste reden voor de enorme groei die Derks Lease dit jaar heeft meegemaakt zit hem in de afschaffing van de bpm-vrijstelling voor bestelwagens per 1 januari 2025. Het familiebedrijf Derks Lease is een voorraadhoudende leasemaatschappij en heeft het afgelopen jaar flink wat bestelwagens op voorraad gezet, waarmee de groei kon worden bewerkstelligd.
De leasemarkt is nog altijd groeiende en bijna alle leasemaatschappijen in de top 100 laten dan ook een toenemend aantal contracten zien. De top 100 heeft 2,9 procent meer contracten in beheer dan vorig jaar: 1.579.814 om precies te zijn. Broekhuis Lease is op plaats 14 de eerste leasemaatschappij die in 2025 minder contracten in beheer heeft dan in 2024.
Kleur
Raymond Ros, dataspecialist bij RDC, mocht de eerste presentatie van de dag geven en liet aan de hand van marktcijfers enkele opvallende verschuivingen zien in de afgelopen zeventien jaar. Hatchbacks en stationwagons zijn enkele jaren lang heel populair geweest, maar de stationwagon is in ieder geval op zijn retour, de hatchback blijft nog redelijk in trek. Op dit moment is de suv de meest geleasete carrosserie, waar die tot 2008 nauwelijks zichtbaar was in de leaseregistraties. Het minst populair zijn al heel lang de coupés en cabrio’s.
Wat aandrijving betreft is het geen verrassing dat diesel uit de gratie is bij de leaserijders. In 2025 zijn er nog maar een paar honderd geregistreerd. De EV is daarentegen in opkomst. Raymond Ros: “Detail: er werden in 2011 net zoveel EV’s geleaset als er in 2025 aan diesels wordt geleaset. Lang leve het overheidsbeleid.”
Wat kleur betreft waren grijs en zwart altijd al het meest populair, vanaf 2010 was wit in opkomst en de laatste jaren zien we steeds meer groene leaseauto’s geregistreerd worden, waarbij het groen in kleurschakeringen voorkomt. En grijs blijkt inmiddels populairder dan zwart.
In 2007 was Volkswagen de onbetwiste marktleider, gevolgd door Opel, Ford en Peugeot, maar die markt is heel erg veranderd. Verschillende merken hebben door de jaren heen hun populariteit tot grote hoogten zien stijgen, Tesla natuurlijk, maar ook Renault, dankzij de Mégane estate, Volvo dankzij de V40 en V60 en op dit moment Kia dankzij de elektrische Niro en EV3. Van de merken blijft Volkswagen, dankzij de Polo, de Golf en de Passat over zeventien jaar tijd bovenaan staan. Raymond Ros: “Het is ongekend wat er vanuit Leusden aan Volkswagens de markt in wordt gestouwd.”
Kijken we alleen naar de EV’s, dan zien we topjaren voor Tesla en momenteel Kia en Skoda. De verwachting is dat de Skoda Elroq in 2026 de populairste EV in de lease zal zijn. En hoe zit het nu met Tesla? Raymond Ros: “Er is een Elon Musk-/Trump-effect gaande. In de leasemarkt zien we een halvering ten opzichte van vorig jaar.”
Remarketing
Ruben Veldkamp, directeur van AUTO1.com Nederland, constateerde al aan het begin van zijn presentatie dat de leasemarkt en de occasionmarkt in Nederland niet echt lekker op elkaar aansluiten. Auto1 helpt leasemaatschappijen om hun remarketing te optimaliseren en heeft daarvoor verschillende remarketingstrategieën beschikbaar. Zijn advies: neem remarketing serieus teneinde vraag en aanbod zo goed mogelijk te laten matchen. Berno Kleinherenbrink, directeur van Ayvens, haakte daar in het eropvolgende interview met dagvoorzitter Meindert Schut op in door te stellen dat de overheid een stimuleringsregeling zou moeten invoeren voor elektrische auto’s die uit de lease komen, om te voorkomen dat ze, zoals nu vaak het geval is, naar het buitenland verdwijnen.

Fusie
In het interview van Meindert Schut met Berno Kleinherenbrink legde laatstgenoemde nog eens uit waarom de fusie van ALD Automotive en Leaseplan in 2023 nodig was: “ALD Automotive en Leaseplan waren beide eigendom van een bank. Dat heeft als voordeel dat je goed kunt funden, waardoor je kunt groeien. Het nadeel is dat je tot allerlei rapportages verplicht bent, waarvoor je een heel apparaat aan het werk moet houden. Daarvoor is schaalgrootte nodig. Schaal is ook een voordeel wanneer je deals wil maken met de OEM’s. Heel klein is goed, als je in een niche actief bent, of heel groot. De positie ertussenin is lastig.”
De directeur verwacht dat het tot medio 2026 zal duren voordat de laatste bedrijven zijn geïntegreerd. Het gaat immers om 42 landen waar Ayvens actief is. Dat dat niet in één keer kan, mag duidelijk zijn: bij een datamigratie gaat het soms om honderdduizenden auto’s tegelijk. Arval is gewaarschuwd wanneer het de overname van Athlon inderdaad doorzet.
ADAS
David Unger, als technologie-expert verbonden aan het Allianz Zentrum für Technik in München, ging na de pauze in op drie technologieën en de invloed daarvan op autoverzekeringen. Daarvoor vergeleek hij 450 schadeclaims van een batterij-elektrische auto met 450 schadeclaims van vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. Wat blijkt? Wanneer als gevolg van een ongeval de batterij moet worden vervangen, heeft dit een significante invloed op de kosten van een reparatie. Allianz wedijvert daarom voor betere repareerbaarheid van accupakketten en doet het in een position paper voorstellen hoe schade aan batterijpakketten kan worden beperkt en deelt die ook met de automobielindustrie.

De tweede besproken technologie die van invloed is op autoverzekeringen is de aanwezigheid van geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Daarbij blijkt vooral de frontradar een grote kostenpost: bij 2 tot 6 procent van de claims moet deze worden vervangen, iets wat al gauw 1500 tot 2000 euro kost. Opmerkelijke uitkomsten waren er voor schadeclaims betreffende de Fiat 500. Bij de elektrische versie, voorzien van ADAS, betreft slechts 5 procent van de claims een kopstaartbotsing; bij de niet elektrische, zonder ADAS, is dat 19 procent. David Unger: “Hier zien we echt de positieve effecten van ADAS op de schadeclaims.”
Gevraagd of dit een algemeen beeld is wat de aanwezigheid van ADAS betreft, stelt Unger: “Systemen die daadwerkelijk ingrijpen, dragen wel bij aan het verminderen van de schadelast; bij systemen die alleen waarschuwen, zoals parkeersensoren die een piepje laten horen maar niet ingrijpen, is dat effect er niet.”
Bij de derde besproken technologie betreffende koplampen geldt vooral de constatering dat led-lampen de kosten opdrijven. En omdat koplampen nu eenmaal bij ongeveer 18 procent van de schadeclaims betrokken zijn, lopen die kosten flink op.
Gigacasting
Een laatste woord over gigacasting, een groot onderdeel uit één stuk, veelal van aluminium gemaakt, dat vele kleinere onderdelen vervangt. Tesla was de eerste die deze vorm van carrosseriebouw op grote schaal toepaste. Volgens David Unger heeft gigacasting grote voordelen: het gegoten onderdeel beperkt het aantal benodigde onderdelen bij het bouwen van een auto. Daarvoor zijn minder leveranciers nodig en de constructie van de auto wordt eenvoudiger. De claimsanalyse van Allianz laat zien dat slechts bij 1 procent het gegoten onderdeel betrokken is. Bovendien kan het in veel gevallen gerepareerd worden en hoeft het niet vervangen te worden. En zelfs dan is dat een kostenpost van zo’n 1000 tot 1500 euro. Kortom: gigacasting heeft geen effect op de claimskosten.