Toen het jaar 2015 werd afgesloten stokte de teller van de nieuwverkoop op 449.350. Eind 2025 rijden er welgeteld 7848 auto’s meer van dat bouwjaar in ons land. Met dataleverancier RDC maken we de balans op.
Grofweg 450.000 stuks, dat zijn aantallen waar we dit jaar en naar verwachting ook volgend jaar bij lange na niet in de buurt komen. Het is niet het enige contrast met bouwjaar 2025. Op het eigenarenfront zijn de leasemaatschappijen veelal afgehaakt en particulieren ervoor in de plaats gekomen. Een eigenarenoverzicht besparen we de lezer dus. Dat betekent ook dat diesels minder veelvoorkomend zijn dan anno 2015. Waar diesels het land verlieten kwamen er benzineauto’s voor terug.


Een voorbeeld uit de eigen praktijk. Mijn lease-BMW was van bouwjaar 2015 en een diesel; toen nog gunstig in de bijtellingssfeer. Met het verstrijken van de kilometers en de jaren ging de auto retour eigenaar die hem prompt exporteerde, het lot van menig diesel. Ik pak de cijfers van de 1-serie, het model waar we het over hebben en zie dat er anno 2015 2491 stuks nieuw op kenteken werden gezet in ons land. Dat model (voor de liefhebbers: technisch nog de korte 3-serie en niet de verklede MINI die erna kwam) is nu anno 2025 goed voor 2909 exemplaren.
Bij Volvo zien we ook het resultaat van de toenmalige bijtellingsperikelen rond diesels. Met 11.408 stuks was de V40 met afstand het meest voorkomende model van het merk dat jaar, ruim boven de 6639 V60’s. En anno 2025? Respectievelijk vijftig en zestig procent rijdt er nu nog van rond.
Nog weinig BEV
Uitzoomend naar het grote plaatje zien we nu nog 60.846 diesels in de lijst staan, dertien procent marktaandeel dus. Het bouwjaar 2015 is op een aantal vlakken een schril contrast met de markt nu. Volledig elektrisch was net in opkomst, er staan 2694 kentekens in de lijst. Tesla’s Model S is heer en meester in dat lijstje, met 937 stuks. Let wel: dat is de helft van wat er nieuw op kenteken kwam anno 2015.
Dat het ook anders kan met EV’s, bewijst Renault. De Zoe is nu goed voor 412 stuks, terwijl er nieuw slechts 223 een kenteken kregen dat jaar. Het zijn andere aantallen, maar beide modellen maken in procenten de omgekeerde beweging. Argument: die Tesla had een mooie restwaarde door gewild te zijn in bepaalde exportmarkten. Voor menig particulier in eigen land was zo’n auto nog wat te gortig en de zakelijke rijder die tevreden was ging hem mede daarom niet naar privé halen. Zoe bedient een ander segment.
Marktpotentieel
De tabellen op deze pagina laten duidelijk zien wie in het huidige wagenpark de winnaars en de verliezers zijn als het gaat om het aantal 2015-auto’s. Immers, dat zijn auto’s die rond de gemiddelde leeftijd in ons park zitten en buitengewoon interessant zijn voor de aftermarket; de onderdelenwereld en de werkplaatsen. De nieuwverkoop is daarbij belangrijk, want zonder nieuw geen gebruikt.
Bouwjaar 2015 laat zien wat grensverkeer met het wagenpark doet, in dit geval diesel eruit en benzine ervoor terug. Dat maakt het lastig voorspellen wat bouwjaar 2025 in 2035 zal laten zien.

Maar het grensverkeer zorgt wel voor verschuivingen per markt. Volkswagen is voor bouwjaar 2015 nog heer en meester, met drie modellen in de top vijf. Renault pakt de andere twee plekken, maar de Clio verliest het wel van de Captur als we de naar de wagenparkindex kijken. Met andere woorden: Clio’s gaan netto het land uit, Capturs komen juist. Kia, een van de hardlopers in de nieuwregistraties de laatste jaren, zit met de Picanto anno 2025 vrijwel op het niveau van 2015. Als merk valt het net buiten de top tien, een bewijs hoe snel de markt verschoof in tien jaar.