Alliance Automotive Group Benelux (AAGB) introduceert in maart het onderdelenmerk NAPA. De brede range van NAPA-producten zullen de eigen merken Coldax, Profpart en Vector in de komende twee jaar vervangen. De lancering van het merk NAPA in Europa is begonnen in het Verenigd Koninkrijk in 2019. Vervolgens ging de Europese uitrol verder in Frankrijk, Duitsland en nu volgt de Benelux.
De aanstaande introductie van NAPA in de Benelux komt voor insiders niet als een verrassing; zoals bekend is Alliance Automotive Group (AAG) volledig in handen van Genuine Parts Company (GPC), de grootste automotive onderdelendistributeur ter wereld met onder andere activiteiten in Noord-Amerika, Europa en Australië. GPC is tevens oprichter en eigenaar van de onderdelenketen en het –merk NAPA.
Private label
Jan Verbeek, director product management & purchasing bij AAGB: “Door ons aan te sluiten op de Europese en wereldwijde strategie van AAG en GPC kunnen wij profiteren van een enorme schaalgrootte en hierdoor zullen wij onze concurrentiepositie verder verstevigen. Dan is er ook nog het minder rationele stuk. NAPA is gewoon een geweldig merk, Google het maar eens zou ik zeggen. Feitelijk is het een private label, maar op de prijs na heeft het alleen maar A-merk eigenschappen. In de VS realiseren wij momenteel een omzet van 8.5 miljard met het NAPA merk, zijn we overal in het land zichtbaar en sponsoren we onder andere de Nascar en Indycar. Dit zijn geen getallen of exposure waar normaliter aan gedacht wordt als het over een private label gaat, het blauw/geel van NAPA is dus absoluut iets speciaals.”
Eind maart
Naast de VS scoort NAPA momenteel in de UK, Frankrijk en Duitsland ver boven verwachting omdat de klanten het omarmen. In de Benelux wordt ditzelfde effect verwacht. Eind maart zal de eerste productlijn in België en Nederland op de plank liggen. Dat zijn de distributiesets, samengesteld uit componenten van A-merk-kwaliteit. Vervolgens worden ruitenwissers, schokdempers, remtangen, accu’s, veren, remblokken en remschijven toegevoegd aan het assortiment. Ook deze lijnen zijn van A-merk-kwaliteit en worden ingekocht bij gerenommeerde fabrikanten. Voor 2022 staan er ook nog verschillende NAPA-lijnen op het programma om geïntroduceerd te worden.
In het februari-nummer van Aftersales Magazine vertelt Franck Baduel, de in Parijs zetelende algemeen directeur (CEO) van AAG, de ins en outs in een exclusief interview.