-31% omzet toeleveranciers, ergste komt nog

Uit een recente ledenenquête van RAI Vereniging blijkt dat de Nederlandse mobiliteitsindustrie als gevolg van de coronacrisis inmiddels 31 procent omzetverlies heeft geleden. Maar de grootste klappen moeten nog komen.

Oorzaak is dat onder meer orderportefeuilles nu leeglopen en klanten steeds langer wegblijven uit de showrooms en winkels. Van de respondenten verwacht 86 procent een verdere omzetdaling in het tweede kwartaal; 56 procent verwacht dat de daling in het derde kwart doorzet. Inmiddels laat 74 procent van de bedrijven (een deel van het) personeel thuiswerken en maakt vijftig procent gebruik van de NOW-regeling voor werktijdverkorting.

Samenwerking

Veel Nederlandse ondernemingen zijn voor hun toelevering van onderdelen afhankelijk van producenten en leveranciers uit heel Europa en de rest van de wereld. Momenteel ligt bijvoorbeeld 50 tot 75 procent van alle automotive toeleveranciers in Europa stil en meer dan negentig procent van de auto- en truckfabrieken. Langzaam beginnen de eerste fabrieken weer op te starten, maar volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven Van Eijck staat of valt het succes met de beschikbaarheid van voldoende onderdelen.

Samenwerking

Hij hamert daarom op Europese coördinatie en samenwerking bij het heropstarten van de industrie. De oproep wordt gesteund door de Europese industriekoepels Acea en Clepa. De automotive industrie van toeleveranciers en voertuigbouwers is in Nederland goed voor zo’n twintig miljard euro omzet per jaar. Hiervan wordt negentig procent geëxporteerd.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *