95.000 meer autoverkopen in 2010

Het afgelopen jaar zijn in ons land bijna honderdduizend (95.465) personenauto’s meer verkocht dan in 2009. Daarmee komen de autoverkopen weer bijna uit op het niveau van voor de crisis. In 2009 was de stand op 31 december 387.699 nieuwe personenauto’s. In heel 2010 zijn dat er 483.164.

In de maand december is een echte verkooprally te zien geweest, want het aantal nieuw geregistreerde personenauto’s in de laatste maand van het jaar is vijftig procent hoger dan december 2009. Koploper is Volkswagen met 49.278 registraties, Toyota volgt met 40.954. Peugeot staat derde met 39.665 en Ford bezet de vierde positie met 39.375 stuks. Opel dat eens 36 jaar lang op nummer één stond, bezet nu met 35.683 stuks de vijfde plaats.

Een aandachtspunt is de doorzettende downsizing van de automarkt. Het feit dat de auto’s die worden verkocht compacter zijn, zorgt ook voor lagere marges voor met name de dealerbedrijven. Het aandeel van de kleine personenauto’s, het zogenoemde A-segment, is de laatste twee jaar flink toegenomen, tot zelfs 25 procent van de totale nieuwverkoop. Ook het B-segment, de kleinere middenklasse auto’s, groeit weer en is inmiddels goed voor 24 procent van de nieuwverkoop. De gemiddelde kale verkoopprijs van A-auto’s (goedkoopste uitvoering) daalde dit jaar naar 9.196 euro, een verschil van 5,4 procent met 2009.

Uit bijgaande grafiek van Polk blijkt dat de verkooptrend tussen de maanden onderling nauwelijks veranderd, ongeacht het volume.

De werkplaatsen in ons land hebben eveneens een goed jaar achter de rug. De geschatte omzet bij zowel merkdealers als universele garages zal rond de 6,5 miljard euro uitkomen. Dit jaar is de omzet in de werkplaatsen flink toegenomen dankzij de winterbandenafzet en het grote aantal extra schadegevallen door de relatief vroeg ingevallen winter. Alleen al in de periode oktober-november zijn meer dan 1,5 miljoen winterbanden verkocht. Verder heeft de verzekeringsbranche gemeld dat in de laatste weken van december een extra 20 miljoen euro aan autoschades werd opgegeven.

Download hier de bijbehorende Excel-file met de verkopen per model en per merk >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1638 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *