Aantal klanten Fastned sterk gestegen

Fastned heeft in het eerste kwartaal zijn aantal klanten, afzet in kWh en omzet met zo’n 140 procent zien groeien ten opzichte van Q1 in 2017. Disclaimer: de gegevens zijn nog niet gecontroleerd door de accountant.

De officieuze cijfers zijn respectievelijk 8.303 (+136%), 483.487 kWh (+148%) en 210.962 euro (+140%). Om de vaart er de rest van het jaar en daarna in te houden, kondigt de beheerder van laadstations voor elektrische auto’s een reeks initiatieven aan. Meest in het oog springend is de overeenkomst met het vastgoedbedrijf van Albert Heijn voor een pilot met snelladers bij drie supermarkten. Is de pilot voor beide partijen succesvol, dan is het de intentie om dit aantal snel uit te breiden.

Break-even

In het eerste kwartaal is dertig procent van alle Fastned-stations het operationeel break-even punt gepasseerd: hun operationele kosten worden gedekt met de ter plekke gegenereerde inkomsten. Verder werden op vier stations snelladers van de nieuwe generatie geplaatst (foto). Daarmee kunnen elektrische auto’s tot 350 kW laden, tot honderd keer sneller dan thuis.

Financieringsronde

Fastned meldt dat het een financieringsronde is gestart om dertig miljoen euro nieuw kapitaal aan te trekken. Het geld gaat naar de bouw van tachtig tot honderd nieuwe snellaadstations. Daarmee kan het netwerk uitgroeien tot ongeveer tweehonderd stations in vier landen. Het bedrijf koestert de ambitie om door te groeien naar duizend stations. De bouw van de eerste achttien stations in Duitsland verkeert in een vergevorderd stadium.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †