ABN Amro: autolease moet het in 2015 doen!

ABN Amro denkt dat de aftersalesmarkt op korte termijn enigszins kan profiteren van uitgesteld onderhoud. Ook de stijging van het aantal apk’s draagt positief aan de omzet bij. Dat zegt de bank in haar nieuwste sectorprognose. Zij verwacht dat deze ontwikkeling ook de komende twee jaar zal doorzetten.

“Terwijl de verkoop van nieuwe personensauto’s in 2014 is gedaald, zijn de occasionverkopen de kurk waarop autobedrijven drijven. Voor het tweede achtereenvolgende jaar vallen de nieuwverkopen sterk terug. Dit heeft geleid tot krapte op de occasionmarkt. Bovendien steeg de vraag naar occasions, wat resulteerde in stijgende prijzen. De prijzen liggen nu 8,2 procent hoger dan twee jaar geleden. Dit is voor autobedrijven positief, nu de verkoop van nieuwe personenauto’s naar verwachting uitkomt beneden het dieptepunt van 2009, toen 387.000 auto’s zijn verkocht”, aldus ABN Amro.

Hoewel de consumptieve bestedingen in de komende twee jaar naar verwachting stijgen, zal dit in 2015 en 2016 volgens ABN Amro nauwelijks invloed hebben op de autoverkopen. De particuliere autokoper heeft andere prioriteiten, zoals de hypotheek, verbouwing van het huis en werkeloosheid. “Geld is niet langer beschikbaar voor andere grote aankopen, zoals nieuwe personenauto’s”, verklaart de bank in haar sectorprognose.

Leasemarkt moet het doen

ABN Amro heeft voor 2015 betere verwachtingen van de zakelijke markt. Zo was er in 2011 en 2012 een flinke aanwas van nieuwe leaseauto’s, toen bijna een derde van het totale wagenpark is vernieuwd. Deze auto’s zijn in de komende twee jaar aan vervanging toe. Doordat bedrijven naar verwachting meer zullen investeren denkt ABN Amro dat in 2015 en 2016 ook meer ‘auto’s van de zaak in eigen beheer’ worden verkocht. Ook denkt zij dat veel leaserijders hun in 2016 aflopende contract al in 2015 zullen vernieuwen. Door de aanpassing van de bijtellingsnormen met ingang van 1 januari 2016 kan dit aantrekkelijk zijn.

Terugval in 2016

Uit de cijfers in het bankverslag valt de verwachting op te maken dat de autoverkopen in 2015 beneden het gemiddelde niveau van 480.000 van de laatste tien jaar blijven. Voor 2015 wordt er geschat dat er 450.000 nieuwe personenauto’s op naam worden gezet.

ABN Amro is minder optimistisch over 2016. Het naar voren halen van aankopen in 2015 zal negatieve gevolgen hebben voor 2016. Op de zakelijke markt zullen de volumes daardoor aanzienlijk lager uitvallen. Dit zal naar verwachting niet gecompenseerd kunnen worden door het bescheiden herstel op de particuliere markt. De bank verwacht 420.000 nieuwverkopen.

Download hier de volledige sectorprognose Autoretail 2015 van ABN Amro >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *