De eis van Europa om de totale CO2-uitstoot van personen- en bestelwagens tussen 2021 en 2030 met 30 procent te verlagen wordt door de koepelorganisatie van autofabrikanten Acea beoordeeld als ‘overdreven ambitieus’.

Acea beschouwt een reductie van 20 procent in 2030 wel haalbaar, zij het tegen hoge kosten. “Het is duidelijk dat CO2-doelstellingen innovatie in de auto-industrie kunnen aanjagen. Maar het huidige voorstel is erg agressief gezien de lage en gefragmenteerde marktpenetratie van voertuigen met een alternatieve aandrijflijn”, stelt Erik Jonnaert namens Acea. Acea berekende dat in het derde kwartaal van 2017 51,4 procent meer auto’s met een alternatieve aandrijflijn zijn geregistreerd. Dat is echter slechts 6,2 procent van het totale aantal personenautoverkopen. Het is bovendien met inbegrip van hybride auto’s, die soms ook gewoon op brandstof lopen. Elektrisch oplaadbare auto’s waren goed voor 1,6 procent van de totale verkopen in Europa.

2025

Met name het tussendoel om al tussen 2021 en 2025 te komen tot een reductie van CO2-emissie door nieuwe auto’s van 15 procent ontmoet weerstand bij Acea. “Een radicale verandering in de markt ten gunste van alternatieve aandrijflijnen vindt natuurlijk niet van de ene op de andere dag plaats. Vandaar dat een doelstelling voor 2030 de beste weg voorwaarts is”, aldus Jonnaert.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 oktober 2025
‘Gebruikte EV verkoopt sneller met SOH-certificaat accu’
20 oktober 2025
Merkgebonden aftermarket wil zich profileren via Automechanika
17 oktober 2025
BASF Coatings zelfstandig verder met Carlyle
17 oktober 2025
Bosch Workshop Partner traint via LKQ Academy en Koskamp Opleidingen
16 oktober 2025
Automechanika start klassiekernetwerk
16 oktober 2025
RDC waarschuwt voor proefritfraude
Meest bekeken berichten
Recente reacties