Adaptieve automaat Audi sjoemelt

Met manipulatie van software in zijn adaptieve automatische versnelling heeft Audi de emissiewaarden in testsituaties op een lager niveau gebracht dan in de rijpraktijk op de weg. Het gaat om de AL 551 (achttraps automaat) en de DL 501 (zeventraps), toegepast in de A5, A6 en A7.

Het VW-concern meldt dat in een officiële verklaring, uitgegeven nadat diverse Duitse media over de kwestie hadden gepubliceerd. Bij hun berichtgeving beriepen twee omroepen en een dagblad zich op een uitgelekt, recent document dat Volkswagen van rechtswege heeft opgesteld. Deze informatie diende ter technische verduidelijking voor het Kraftfahrtbundesamt (KBA, de Duitse RDW).

Onder dagelijkse omstandigheden op de weg ‘leert’ een adaptief schakelprogramma van de rijsituatie en past het de schakelmomenten aan. Dat is een ander uitgangspunt dan een testopstelling en kan derhalve tot afwijkende uitkomsten leiden. Volgens juristen van Volkswagen is dit overigens een gegeven waarmee alle autofabrikanten te maken hebben. Van de eigen ingrepen geeft het concern in het document twee voorbeelden: de katalysator geforceerd op bedrijfstemperatuur brengen (bij dieselmotoren) en de automaat eerder laten opschakelen (diesel- én benzinemotoren). De katalysator zou onder testomstandigheden nagenoeg altijd zijn hoogste werkingsniveau bereiken, iets dat onder normale condities slechts uiterst zelden voorkomt. In het tweede voorbeeld blijft het toerental dankzij het snellere opschakelen aanmerkelijk lager dan op de weg, met een minder sterke uitstoot van NOx en CO2 als gevolg.

Grijs gebied

De vraag is in hoeverre de ingrepen die nu zijn geopenbaard juridisch in de haak zijn. Mogelijk is sprake van een grijs gebied. In het VW-document zeggen juristen dat de KBA, waar het de ingreep met de katalysator betreft, heeft laten weten dat Europa geen onderscheid maakt tussen theorie en praktijk. Bij de automaatingreep is volgens Volkswagen zelf ‘niet uit te sluiten’ dat de overheid een en ander ontoelaatbaar vindt. Of dat zo is, zal binnenkort blijken: zowel de KBA als de Amerikaanse autoriteiten buigen zich over een reactie.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.