Ad Blue onderdeel Duitse kartelafspraken

Bij de kartelafspraken die volgens het Duitse weekblad Der Spiegel jarenlang zijn gemaakt tussen Volkswagen, Audi, Porsche, BMW en Daimler is een belangrijke rol weggelegd voor het additief Ad Blue.

Injectie met Ad Blue in hete inlaatgassen zet het schadelijke NOx (dat ontstaat bij verbranding) om in de milieu-neutrale combinatie stikstof/water. Van het totale dieselverbruik komt drie tot vijf procent voor rekening van Ad Blue. De respectievelijke raden van bestuur van de autoconcerns zouden zijn overeengekomen in hun diesels kleine tanks met dit middel te plaatsen: dat is lichter en goedkoper voor de fabrikant. Maar voor de berijder zijn juist grote tanks prettig, omdat ze minder vaak hoeven worden bijgevuld. Ter compensatie van dat ongemak werd volgens Der Spiegel software ontwikkeld om de Ad Blue-dosering te beperken. De technische ingreep maakte de reiniging evenwel een stuk minder effectief, met als gevolg dat de praktijkwaarden achterbleven bij de officiële emissiecijfers.

Toeleveranciers

De onthulling waarmee Der Spiegel vrijdagmiddag kwam, draait om meer dan Ad Blue alleen. Om de onderlinge concurrentie te beperken, zouden jarenlang illegale afspraken zijn gemaakt over zaken als toeleveranciers, technische oplossingen en prijzen. Deze gang van zaken dateert volgens het weekblad al van de jaren negentig. Voor de buitenwacht werd de schijn opgehouden dat men elkaar wél zo hard mogelijk bestreed. Afgelopen weekeinde eisten Duitse politici opheldering over de mogelijke kartelvorming. BMW heeft inmiddels laten weten niet betrokken te zijn bij illegale afspraken. Dat kan volgens het concern ook helemaal niet, omdat “onze techniek anders is dan andere op de markt.” Bovendien “worden voertuigen van de BMW Group uit principe niet gemanipuleerd. Ze voldoen aan alle wettelijke vereisten. Natuurlijk geldt dit ook voor dieselvoertuigen.” Bij monde van bestuursvoorzitter Matthias Müller zegt Volkswagen niet te reageren op “speculaties en vermoedens.”

Reputatie

Der Spiegel is Duitslands grootste en invloedrijkste weekblad. Het geniet een sterke reputatie waar het onthullingen betreft. Volgens de jongste uitgave zouden de vijf autofabrikanten ruim zestig werkgroepen hebben geformeerd voor onderling overleg. Nota bene VW zelf zou dat in de zomer van vorig jaar hebben erkend tegenover Duitse autoriteiten. Ruim tweehonderd medewerkers zouden deel hebben uitgemaakt van reeksen gesprekken die allemaal onder de radar moesten blijven. In reactie op de berichtgeving heeft de Europese Commissie zaterdag laten weten dat ze de beschuldigingen gaat onderzoeken. Pas in een later stadium wil ze zich uitlaten over eventuele maatregelen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †