De Europese Commissie is op 30 januari een strategisch overleg gestart met de Europese auto-industrie, de sociale partners en andere belangrijke belanghebbenden, in antwoord op de kritieke uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd en het waarborgen van het voortdurende succes ervan als een belangrijke motor van de Europese economie.
Commissievoorzitter Ursula von der Leyen zei: “De fundamentele vraag die we samen moeten beantwoorden, is wat we nog missen om de innovatieve kracht van onze bedrijven te laten gelden en een robuuste en duurzame automobielsector te garanderen. Vandaag markeert het begin van een dialoog die ons zal helpen de komende veranderingen te navigeren.”
“De uitkomst van deze dialoog zal een uitgebreid actieplan zijn, dat we op 5 maart zullen presenteren. Dit actieplan zal een duidelijke koers uitzetten om ervoor te zorgen dat onze industrie in Europa kan floreren en succesvol kan concurreren op een wereldwijd podium.”
RAI Vereniging
De RAI Vereniging verwelkomt bij monde van voorzitter Frits van Bruggen het overleg, maar hij maant ook tot actie: “Goed dat er nu op het hoogste niveau in de EU wordt gesproken. Het is zaak zo snel mogelijk spijkers met koppen te slaan. Toenemende concurrentie, het risico van importheffingen en steeds meer regels hebben een verlammend effect. Dat moeten we doorbreken.”
RAI Vereniging benadrukt dat er ook voor Nederland veel op het spel staat als een belangrijke producent van zware bedrijfswagens, maar ook als leverancier van kennis en onderdelen voor de grote auto- en automotive fabrieken in Duitsland en andere delen van Europa. “Dit gaat om veel banen en een groot economisch belang. In onze Europese hoofdstad Brussel, in de VS en in Duitsland is de toekomst van de auto-industrie inmiddels ‘chefsache’. Het alarmerende rapport van Mario Draghi over het concurrentievermogen van de EU – vooral ten opzichte van China en de VS – heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. Vanuit Den Haag is het echter erg stil. Het zou goed zijn als de Nederlandse politiek dezelfde urgentie gaat voelen”, stelt Van Bruggen.
Betrokkenheid
RAI Vereniging ziet dan ook graag dat het kabinet zich in Brussel explicieter moet uitspreken over het belang van een concurrerende, innovatieve en duurzame automotive sector. Dit betekent directe betrokkenheid bij de strategische dialoog en intensievere samenwerking met andere koplopers zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden. Van Bruggen: “We moeten samen een vuist maken.”
Daarnaast moet het kabinet zich meer inzetten voor bedrijven die investeren in duurzame mobiliteit en productie-innovatie. Gebeurt dat niet of onvoldoende, dan dreigt Nederland investeringen mis te lopen, omdat landen als Duitsland, Frankrijk en de VS gunstiger voorwaarden hanteren.