Akkoord netwerk waterstofstations Japan

Toyota, Nissan en Honda gaan samen met acht andere Japanse technologiebedrijven in eigen land een grootschalig, landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations opzetten. Met als doel de  uitrol van waterstoftechnologie in Japan te versnellen.

De overeenkomst komt voort uit een overheidsproject van twee jaar terug. Daarin werd de doelstelling geformuleerd om in 2020 ongeveer 160 operationele waterstoftankstations te realiseren en veertigduizend waterstofauto’s op de weg te hebben. Doordat de betrokken bedrijven intensief samenwerken en individuele doelen behalen, moet de strategische ontwikkeling van waterstoftankstations versnellen. Ook ontstaat op die manier, zo hopen ze althans, maximale vraag naar waterstofvoertuigen en zullen meer mensen kennismaken met waterstoftechnologie.

Apart bedrijf

Het ‘tech-elftal’ overweegt een apart bedrijf op te richten voor de aanleg en exploitatie van nieuwe waterstoftankstations. Behalve de autofabrikanten zijn ook Japanse energiebedrijven sterk vertegenwoordigd in de nieuwe waterstofonderneming. In een later stadium kunnen mogelijk ook andere partijen toetreden tot het consortium. Toyota is van mening dat waterstof een belangrijke energiedrager is voor de toekomst. Voor automobiliteit, maar ook voor toepassingen in de maatschappelijke energievoorziening. In eigen land is Toyota gestart met de verkoop van bussen die in Tokio rijden op waterstofgas. In Californië is de autofabrikant actief met ‘Project Portal’; een praktijkstudie met zware vrachtwagens op waterstof.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †