Alles wordt anders

Stelt u zich eens voor dat de helft van de omzet in uw branche via internet loopt. Moeilijk in te denken? De reisbranche weet inmiddels niet beter.

Ook in boeken, muziek en elektronica is men al lang gewend aan een fors aandeel van het online kanaal en de afgelopen jaren gingen kleding en schoenen eveneens overstag.

Een kenmerk van de veranderingen in retail is dat de online markt veelal werd opengebroken door nieuwe concepten. In de reisbranche zijn dat bijvoorbeeld Booking.com en Expedia. Websites die in Nederland ruim een kwart van de hotelboekingen voor hun rekening nemen en daarvoor een mooie provisie opstrijken. In boeken en elektronica zijn namen als Amazon (internationaal) en Bol.com niet meer weg te denken, terwijl iTunes en Spotify de macht in muziek hebben overgenomen. Winkelketens zoals Free Record Shop en Selexyz die jarenlang in vele winkelstraten te vinden waren, hebben het zwaar. In kleding en schoenen voltrekt zich een soortgelijk proces en vallen gevestigde namen uit het verleden in rap tempo af. In korte tijd zette Zalando een enorme verandering in gang.

Veel winkeliers waren te laat om de nieuwkomers nog van repliek te dienen. Probleem is namelijk dat de kansen geslonken zijn om zelf sterk te profiteren van online groei. Professionalisering leidt ertoe dat de benodigde investeringen voor een succesvolle en vooral ook vindbare webshop sterk zijn toegenomen. Ondertussen blijft het internet groeien. Niet vreemd aangezien webshops veelal superieur zijn geworden als het aankomt op gemak, 24/7 bereikbaarheid, assortiment en prijs. Zou u nog zonder willen? Kwestie van tijd dus voordat de autobranche volgt… Zolang fabrikanten echter een sterke machtspositie houden in de distributie van hun producten zal directe verkoop van auto’s via internet moeilijk zijn. Men blijft vasthouden aan oude businessmodellen en showrooms die de klemtoon leggen op ‘emotie’. Dit terwijl auto’s meer en meer commodity worden en consumenten hun keuze veelal online bepalen. Vasthouden aan het oude leidt echter tot kwetsbaarheid. Zo zijn in Duitsland online bemiddelaars steeds succesvoller in een markt die bulkt van overcapaciteit (zowel in auto’s als in showrooms) en waar gestrooid wordt met kortingen om van voorraden af te komen. Een Expedia of Booking voor auto’s, zoals in de reisbranche, is wellicht niet meer ver weg.

Misschien nog veel belangrijker dan de autoverkoop is dat met name aftersales al aan een verandering is begonnen, zeker in onderdelen en accessoires. Ruim een jaar geleden kocht ik mijn eerste set banden online. Gemak, 24/7 bereikbaarheid, assortiment en prijstransparantie bepaalden die keuze. Het zou mij niet verbazen als ook onderhoud en reparatie volgen. Als je hotelkamers online vergelijkt en boekt, waarom dan de onderhoudsbeurt niet? Zeker nu de omzet in aftersales terugloopt en garages moeite hebben hun bezetting op peil te houden, nemen de kansen toe. In Duitsland is een grote occasionsite al gestart op dit vlak te bemiddelen. Het loopt niet zo’n vaart denkt u? De autobranche staat inderdaad niet bekend als sector van snelle verandering. Het internet kruipt en sluipt echter langzaam naar de voorgrond en pakt de consument in. Uiteindelijk wordt alles anders. Vraag maar rond in de winkelstraat.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.