ANWB in project Beste Band

De ANWB heeft vorige week als achttiende partner de Verklaring Gebruik Beste Banden ondertekend. Met de verklaring beloven overheden en bedrijven met een eigen wagenpark de best mogelijke banden te gebruiken en deze regelmatig op de correcte spanning te zetten.

Op 9 november bij het GTL-congres (Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit) kwamen de eerste tien ondertekenaars deze mijlpaal vieren. Inmiddels staat de teller dus op achttien. Zij mogen het logo voeren voor PR-doeleinden.

De Verklaring Gebruik Beste Banden (www.betere-banden-nu.nl) komt voort uit een TNO-onderzoek uit 2015. Het onderzoeksinstituut rekende toen voor Rijkswaterstaat, Amsterdam en Rotterdam uit dat ze mogelijk twee- tot driehonderdduizend euro konden besparen door hun wagenparken over te zetten op ‘de best mogelijke banden’, inclusief het handhaven van correcte bandenspanning. Per auto is dit 150 tot 280 euro per jaar. Behalve dat betere banden leiden tot financieel voordeel, zijn ze ook veiliger en stiller.

Omdat bleek dat de voordelen van autobanden nauwelijks bekend zijn en circa veertig procent van de nieuw verkochte auto’s leaseauto’s zijn, ontstond het idee voor de Verklaring Gebruik Beste Banden. Een update van het TNO-onderzoek laat zien dat, wanneer heel Nederland op de best mogelijke banden zou rijden, een besparing van zevenhonderd miljoen euro per jaar mogelijk is. Zou iedereen de bandenspanning op orde hebben (nu reed circa zestig procent op onderspanning), dan komt daar honderdvijftig miljoen euro bij. Voor de gemiddelde automobilist is de besparing aan brandstofkosten 120 euro per jaar.

In de campagne Kies de Beste Band werkt het ministerie van I&M samen met de ANWB, Band op Spanning, Bovag, RAI Vereniging, RecyBEM, NSG, VACO, VNA en VNR.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.