AOX na jaren weer boven honderd procent

Voor het eerst in ruim vijf jaar is de AOX-index boven de basisnorm van honderd procent gekomen: 100,22. Vooral bij personenwagens van vier tot acht jaar oud is het laatste jaar de vraagprijs sterk gestegen (naar 107,14 procent). Met dank aan de aanhoudend stagnerende nieuwverkoop.

De Autodata Occasion indeX (AOX) geeft de ontwikkeling van de vraagprijzen van occasions aan die in de tijd onder dezelfde omstandigheden worden aangeboden. De mutaties worden maandelijks achteraf berekend op basis van 235 modellen, die representatief zijn voor de B2C occasionmarkt in Nederland en er samen 77 procent van uitmaken. Uitgangspunt voor de trends is de 100 procent van begin 2011.

In februari en maart 2011 stond de index op 100.49, respectievelijk 100.21 procent. Daarna werd een daling ingezet. Sinds september 2012 ging het met de AOX meestentijds weer bergopwaarts, een gestage stijging die vorige maand uitmondde in de hoogste stand sinds de meting begon. “Er is een significant stijgende vraag bij de eindgebruiker”, beaamt adjunct-directeur Robert Brouwer. Hij wijst op de al enkele jaren stabiel-lagere nieuwverkoop. “Occasions zijn gewilder geworden, zeker de categorie jong gebruikt. Iedereen in de verkoop zit echter in dezelfde vijver te vissen, wat een prijsopdrijvend effect heeft.”

In januari 2014 stond de index voor de categorie 4-8 jaar nog op 93,93 procent, nu zoals gezegd op 107,14. Ook de oudere personenauto’s (8-12 jaar) boekten flink wat progressie: 87,27 procent begin 2014, tegen 101,90 eind juli 2016. De vraagprijs bij de allerjongste occasions (0-3 jaar) groeide bescheiden: van 93,07 procent in januari 2014 naar 95,50 afgelopen maand. Over hoe de AOX zich de rest van dit jaar zal ontwikkelen doet Autodata geen mededelingen: men analyseert uitsluitend de voorbije periodes.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.