Het zag er vorige week even niet goed uit voor ATU, maar dankzij een deal over de huurprijzen is de autoserviceketen dan toch gered. Dat kan een rentree van ATU op de Nederlandse markt betekenen.

De continuïteit van de noodlijdende reparatie- en onderhoudsformule hing af van overleg met enkele grote verhuurders van de ATU-vestigingspanden. De aankopende partij – het Franse Mobivia – had bedongen dat zij de overname alleen gestand deed als de verhuurders bereid waren de maandbedragen significant te verlagen. Dank zij een te elfder ure door ATU bereikt akkoord kan Mobivia nu niet alleen de overname afronden, maar ook de nodige investeringen gaan plegen. Dit is ook voor ons land van belang, want de Franse groep heeft groeiplannen – ook in de Benelux.

De nieuwe eigenaar heeft ruim tienduizend medewerkers in dienst en beschikt over eigen distributiecentra en iets meer dan zeshonderd werkplaatsen (onder andere de ketens Norauto, Midas, Auto5). In Frankrijk en België is Mobivia goed voor ruim 1.400 universele autobedrijven (deels franchise). Die aantallen groeien na de integratie van ATU door naar een kleine twintigduizend medewerkers c.q. bijna 2.100 universele autobedrijven. De deal kan ook gevolgen hebben voor onderdelendistributeurs in met name Frankrijk en de Benelux. In die landen worden onderdelen hoofdzakelijk betrokken bij de grote distributeurs, terwijl ATU in Duitsland beschikt over distributiecentra, inclusief een gestructureerde onderdeleninkoop en -import.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juli 2025
Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten
14 juli 2025
Allianz Direct wint Independer Award Auto 2025 voor beste prijs-kwaliteit
14 juli 2025
Repareren of vervangen?
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
Meest bekeken berichten
Recente reacties