Autobedrijf ligt niet wakker van IBAN

De overgang naar het nieuwe rekeningnummer IBAN (International Bank Account Number) is voor autobedrijven geen groot issue. Dat zegt Tom Huyskens van de Bovag. Vanaf februari 2014 zijn betalingen alleen nog maar mogelijk met het langere rekeningnummer IBAN. Dat heeft consequenties voor bijvoorbeeld administraties, systemen en software van bedrijven.

De overgang naar het nieuwe IBAN nummer is een ongekend grote operatie, die zich grotendeels achter de schermen afspeelt. Er wordt een compleet nieuwe betaalinfrastructuur ingericht, zowel bij banken, bedrijven als softwarebedrijven.

In het begin van het jaar stond Nederland achterin het rijtje van migrerende landen. De verwachting is dat Nederland in augustus flink op de lijst is gestegen en boven het Europese gemiddelde uit gaat komen. De reden dat de migratie laat op gang is gekomen is het feit dat bedrijven en organisaties de impact van de overgang onderschat hebben.

Geen issue

Volgens Bovag liggen autobedrijven echter niet wakker van de omschakeling. Tom Huyskens: “Navraag leert mij dat het geen groot issue is. Vrijwel alle autobedrijven werken met een DMS of gestandaardiseerde garagesoftware (of op z’n minst andere administratiesoftware) en daar wordt die ‘omnummering’ vanzelf in doorgevoerd.”

“Als een ondernemer het niet op orde zou hebben, levert het eigenlijk alleen een probleem op in geval automatische incasso, maar dat speelt in de autobranche vrijwel niet. We hebben geen cijfers van hoeveel leden wel of niet ‘om’ zijn, maar we attenderen hen er regelmatig op om erop te letten. Ook wat betreft briefpapier, website en andere communicatie richting de klant”, aldus Huyskens.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.