Autobranche kan zonder Romeo en Julia

U kent ongetwijfeld het dramatische verhaal van Romeo en Julia, waarin alle goede karakters dood gaan. Het goede nieuws is dat er in dit drama ook vrede wordt gesloten door twee families die elkaars vijanden waren. Ondanks al het geweld en het noodlottige sterven van de hoofdrolspelers, is er dus een positieve uitkomst. Dat is iets om over na te denken. Wat mag het kosten om te veranderen?

Om toeristen te trekken heeft het Italiaanse Verona geclaimd dat het verhaal zich afspeelde in hun stad. Er is zelfs een huis aangewezen met een balkon waar ‘de echte plek’ zou zijn waar Romeo zijn Julia de liefde toezong. Eind april was ik op de jaarlijkse Dealer Days in Verona. Drie dagen seminars, workshops en informele bijeenkomsten tussen veel Italiaanse bezoekers, maar ook zo’n tweehonderd internationale dealermanagers uit vijftien landen. Dit jaar was goed te zien dat veel dealers en fabrikanten zich in een toneelstuk à la Romeo en Julia bevinden. Ze strijden als twee aparte families om de klant. Elk met hetzelfde doel: de klant aan het merk en de auto binden. Er wordt echter niet samengewerkt. Er zijn andere krachten aan het werk die de liefde tussen fabrikant/importeur en dealer verstoren, terwijl de klant centraal zou moeten staan. Er wordt vooral gestreden om de toekomstige positie van de ‘verkopers’: wie heeft straks het telematische contact met de klant en wie heeft de regie?

Telematica en de online-wereld leiden tot connected cars en consumenten. Dat maakt het noodzakelijk na te denken over een nieuwe retailstructuur. Want de online potentiële consument moet de best mogelijke beleving meekrijgen tijdens het keuzeproces en bij onderhoud en reparatie. In Verona werd gezamenlijk nagedacht over al die nieuwe retailconcepten door topmensen uit de branche. De ceo van ’s werelds grootste dealergroep Penske Automotive uit de VS bijvoorbeeld, maar ook uit Frankrijk, Duitsland, Groot Brittannië, Spanje, Portugal en Turkije zijn topmanagers aanwezig. Zelfs een ‘verdwaalde’ dealermanager uit Nederland.

Niemand blijkt er nog echt klaar voor te zijn. Bovendien blijkt het ontwikkelen van iets nieuws zeker geen garantie voor continuïteit. Fabrikanten en importeurs realiseren zich terdege dat de dealernetwerken in hun huidige vorm niet zullen voortbestaan.

Romeo en Julia maakten de verkeerde keuzes. Laten dealers en hun merken dat niet doen, dat scheelt een hoop bloed!

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1821 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *