Autofabrikanten in kwaliteitspagaat

Autofabrikanten hebben grote moeite de kwaliteit en de betrouwbaarheid van nieuwe modellen op peil te houden. De oorzaak; het steeds complexer worden van de auto. Daarbij spelen brandstofsystemen en infotainmentsystemen de hoofdrol, aldus een onderzoek van JD Power in de VS.

Na vier jaar van constante kwaliteitsverbetering, blijkt in 2011 die trend negatief om te buigen. “Autofabrikanten brengen nieuwe technologieën en communicatiegadgets te snel op de markt. Fabrikanten zouden voorzichtiger moeten zijn, maar in hun begrijpelijke verlangen om sneller te zijn dan de concurrentie gaat er dus het nodige fout”, stelt David Sargent, hoofd onderzoek automobielindustrie bij JD Power, in de Financial Times.

Het onderzoek werd verricht onder 73.000 kopers van nieuwe auto’s. Daarbij werd gekeken hoeveel problemen er zich in de eerste negentig levensdagen van de nieuw gekochte auto voordeden. Opvallend genoeg stelt vooral Ford teleur. Per honderd eigenaren van een nieuwe Ford (in de VS dus) werden er 116 problemen genoteerd, tegen 93 in 2010. Daarmee zakte Ford van plek vijf naar plaats 23 (van de 32 onderzochte merken) in de JD Power lijst. Vooral het My Ford Touch system zorgde voor veel problemen. Bovenaan de lijst staat Lexus, met 73 problemen (altijd nog teveel), gevolgd door Honda, Acura (de ‘Lexus’ van Honda), Mercedes-Benz en Mazda. Chrysler, dat het onder Fiat goed doet qua verkopen, maar heeft echter kwalitatief nog een inhaalslag te maken, zij stonden op de laatste plaats. Daar net boven staan Suzuki, Mitsubishi en opvallend genoeg Volkswagen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1679 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *