Aziatische auto zeer betrouwbaar, Franse niet

Net als in voorgaande jaren stranden berijders van een Aziatische auto het minst vaak; modellen van Franse merken daarentegen moet het vaakst tussentijds de garage opzoeken. Dat blijkt uit de nieuwste enquête van de Consumentenbond, online gehouden onder tienduizend autobezitters.

Het onderzoek draait om personenauto’s van maximaal tien jaar oud. De eigenaren kunnen de manco’s indelen naar zwaarte van het probleem. De top-tien is bijna uitsluitend het domein voor auto’s van Aziatische of Koreaanse makelij. Alleen het Roemeens/Franse Dacia houdt de eer van Europa hoog. De aanwezigheid van Dacia staat haaks op de slechte score van moederbedrijf Renault. Berijders van dit merk moesten juist bovengemiddeld vaak hun garage raadplegen. De Peugeot 5008 (foto) gaat aan kop waar het onbetrouwbaarheid betreft. Meer dan de helft van de eigenaren moest in de voorbije twaalf maanden minimaal één keer naar de werkplaats om een storing te laten oplossen. De accu, distributieketting en bobine liggen het vaakst dwars. Ook interne vervuiling van motorcomponenten bij hoge kilometerstanden wordt veelvuldig gerapporteerd.

Kleine storing

In schril contrast hiermee staan de merken Suzuki (rapportcijfer 8,7), Honda (8,5) en Toyota (8,4). De Toyota Verso-S scoorde bijna het maximaal haalbare (9,9). Zware pech of acuut raadplegen van de garage waren geen enkele keer nodig. Slechts twee procent had volgens de Consumentenbond een kleine storing. Bij het onderzoek van vorig jaar was de koppositie weggelegd voor Mitsubishi en ging de rode lantaarn naar Seat.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †