B2b-handelsplatform Wemarket bedient ook autobranche

Het deze week officieel gestarte internationale handelsplatform Wemarket wil binnen een half jaar ook een volledig op de autobranche gericht aanbod hebben. Daarbij gaat het zowel om auto’s zelf als om onderdelen, gereedschappen en equipment.

Voor het creëren en bijhouden van een marktconform aanbod wordt op korte termijn een medewerker aangesteld met een netwerk in de autobranche. Dit jaar wil WeMarket de circa 120 belangrijkste spelers op het gebied van onder meer groothandel, onderdelen en autoverkoop aan zich binden, om vandaaruit organisch door te groeien.

Het initiatief profileert zich als mondiaal platform waar kopers en leveranciers online handel kunnen drijven met nieuwe partners. De met een paar muisclicks geëtaleerde artikelen kunnen nieuw zijn maar ook tweedehands, overjarig, geretourneerd of opgeknapt (refurbished). Commercieel-directeur Gijs van den Broek (zie foto): “Bij ‘tweedehands’ kun je denken aan een inboedel uit een faillissement van een autobedrijf. Of aan een werkplaatsrenovatie, waarbij bestaande apparatuur elders in Europa of daarbuiten nog goed bruikbaar is. Aanbieders en kopers vinden elkaar bij ons.”

Aanvullende rol

Van den Broek noemt de auto-industrie een voor Wemarket belangrijke sector, gezien de veelvuldige jaarlijkse productintroducties. Op het gebied van auto-onderdelen ziet hij een aanvullende rol voor het nieuwe platform weggelegd. “De dagelijkse distributie via de grossier naar het autobedrijf is in de automotive goed georganiseerd. Maar er kunnen ook gegadigden daarbuiten zijn, die via ons met andere typen kopers in contact kunnen komen.”

WeMarket anticipeert op de mondiaal snel groeiende online handel, waar grenzen vanachter de laptop makkelijker worden overschreden en contacten sneller gelegd. Aan de hand van vijftig variabelen worden kopers en verkopers doorlopend beoordeeld, uitmondend in een voor iedere deelnemer zichtbare handelsreputatie en dagelijks fluctuerende ‘bedrijfskoers’.

Verhandelen is gratis

Het verhandelen is gratis, zegt Van den Broek. “Ook aan advertenties of commissies over transacties beginnen we niet.” Het verdienmodel is mede ingericht op de toevoeging, derde kwartaal 2016, van betaalde diensten. Voor een jaarlijkse, nog te bepalen fee kunnen gebruikers dan bijvoorbeeld een eigen klantengroep inrichten (‘Wemarket Circles’) en die op maat bedienen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *