Bandenwebshop Top 19 samengesteld

Kwik-Fit komt als winnaar uit de bus wanneer consumenten zich online oriënteren op winterbanden. In het onderzoek dat bureau WUA uitvoerde onder honderd respondenten, steekt het bedrijf met een 7,6 ver uit boven de andere aanbieders. Op de tweede en derde plaats volgen Euromaster.nl en Profile Tyrecenter, met respectievelijk een 6,9 en 6,2.

Opvallend aan de ranglijst is de zesde plek voor ANWB.nl, een website waarop zelf geen banden aangeschaft kunnen worden. Profile Tyrecenter scoort een derde plaats in de overall ranking. De site Profile-Heuver.nl, onderdeel van een aantal franchisevestigingen, scoort een tiende positie. Opvallend hierbij is dat alle respondenten na de eerste indruk doorgaan op de website van Profile-Heuver.

Motief

Voor 49 procent van de respondenten is de prijs het belangrijkste koopmotief, daarna volgt de naamsbekendheid met 24 procent en tot slot speelt bij 10 procent de service een doorslaggevende rol.

Het onderzoeksbureau komt tot de conclusie dat het gebruik van de zoekmachine erg belangrijk is bij het oriëntatieproces: 84 procent van de websites wordt bezocht via een zoekmachine.

Effect

WUA: “Bezoekers worden doorgestuurd naar de website van Kwik-Fit en krijgen als ANWB-lid korting op de winterbanden. Door deze korting en wellicht door het gedeelde gebruik van de kleuren geel en blauw, hebben consumenten het gevoel dat ze hun banden bij de ANWB kopen. De samenwerking heeft voor beide organisaties een positief effect op het vertrouwen van de consument.”

De respondenten gaan in mindere mate naar de websites van de bandenmerken. “Continental is het enige merk dat door een representatief aantal respondenten gevonden en beoordeeld wordt, om in de ranking te worden opgenomen. Omdat Continental als merk in de markt opereert, scoort Conti.nl goed op de elementen vertrouwen, imago en kwaliteit. De website presteert echter slecht op het onderdeel vormgeving. De donkere website spreekt niet aan en weet daarom niet te kapitaliseren op de goede basis van de merknaam”, stelt WUA

Arjan van der Meer, marketingdirecteur van Kwik-Fit: “We merkten vijf jaar geleden al dat er steeds meer mensen online autobanden willen kopen. Er is daarom veel energie gestoken in een gebruiksvriendelijke website waar de consument makkelijk banden kan vergelijken, kopen en zijn mening kan delen. Dat we nu als beste website naar voren komen, zie ik als waardering voor de open en transparante manier waarop wij bezoekers van onze website helpen om de juiste banden te kiezen.”

Ranglijst

Positie Webshop Score
01 Kwik-Fit.nl 7,6
02 Euromaster.nl 6,9
03 Profiletyrecenter.nl 6,2
04 Winterbanden.nl 5,8
05 Autobandenmarkt.nl 5,8
06 ANWB.nl 5,7
07 Bandenconcurrent.nl 5,2
08 Winterbanden-365.nl 5,2
09 Popgom.nl 4,9
10 Profile-Heuver.nl 4,8
11 Banden-pneus-online.nl 4,6
12 Conti.nl 4,5
13 Winterbandenkopen.nl 4,3
14 Tirendo.nl 4,3
15 Tweedebands.nl 4,0
16 ATU.nl 3,6
17 Halfordsbanden.nl 3,6
18 Welkewinterbanden.nl 3,5
19 Bandenuniversum.nl 3,4

Bron: WUA, Web performance score

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1719 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.