Bankiers en autoverkopers

In de tijd dat ik zelf in de autobranche werkte kreeg ik van sommige mensen nog wel eens meewarige blikken als ik vertelde in welke sector ik mijn brood verdiende. Je zag mensen denken; een universitaire studie en dan in zo’n branche terecht komen, waar is het misgegaan met die jongen… Of wat te denken van de vraag ‘maar je bent toch geen autoverkoper?’. Had ik destijds bij een bank gewerkt dan zou ik waarschijnlijk spontaan in achting gestegen zijn.

Sinds ruim 2 jaar werk ik voor een bank en krijg ik wederom meewarige blikken als ik vertel in welke sector ik mijn brood verdien. Dan zul je wel wat uit te leggen hebben op feestjes is een van de reacties. Maar ook ‘Je werkt toch niet op zo’n commerciële afdeling waar het allemaal om geld draait hè…’. En dan hebben we het natuurlijk nog niet gehad over de commentaren over bankiers op internet en in de media.

Laten we het er maar op houden dat ik mij kennelijk aangetrokken voel tot branches die nog wel enige verbetering in hun imago kunnen gebruiken. Ik kan enkel zeggen dat ik in zowel de autobranche als het bankwezen voornamelijk hardwerkende collega’s heb gezien die het beste met hun bedrijf en hun klanten voor hebben. Voor nu ben ik echter beide branches eventjes zat en mag ik, terwijl u dit leest, genieten van vakantie.

U denkt natuurlijk ‘leuk weer zo’n bankier die op vakantie kan, terwijl de rest van Nederland midden in de ellende zit’. Inderdaad is het dal dramatisch en halen we in juni waarschijnlijk amper de helft van de nieuwverkopen van vorig jaar. Er zijn echter lichtpuntjes die erop wijzen dat we het ergste van de crisis in de loop van het jaar achter de rug hebben. Het consumentenvertrouwen is de afgelopen maanden gestegen. Ook de occasionverkopen van autobedrijven aan consumenten groeiden in april en er is een tekort aan gebruikte auto’s. Welke branche kan dat vandaag de dag nog zeggen?

Daarnaast is een groot deel van de daling afkomstig uit eerdere ellende. Het geringe aantal leaseauto’s dat in 2009 nieuw werd ingezet betekent met een gemiddelde looptijd van leasecontracten van 3,5 jaar een lage vervangingsvraag in 2013. Deze vraag keert echter in de komende jaren terug zoals dat ook na 2009 gebeurde. De hogere volumes van 2010 en 2011 kunnen mogelijk ook de APK instroom na 2013 enigszins bevorderen.

Het is dus vooralsnog keihard doorbijten, maar hopelijk zal na een verregende lente de zomerzon een beetje doorbreken. Ik hoop van harte dat iedereen, of het nou bankiers zijn of autoverkopers, daar in zijn of haar vakantie van kan genieten en dat er richting het einde van het jaar minder reden tot klagen zal zijn over de situatie in de markt. Gelukkig hebben we dan altijd nog het weer om over te zeuren, want ongetwijfeld keert de regen tegen die tijd wel weer terug…rotweer!

Max Erich

Max Erich is sectoreconoom bij ING Economisch Bureau.

Van Max Erich zijn er nog 14 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Max Erich

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.