Bestelfout vaakst bij inkoop auto-onderdelen

Bestelfouten komen het vaakst voor bij B2B-inkopers van automotive-onderdelen (54%), gevolgd door de inkoop van bouwmaterialen (53%) en orders van levensmiddelen en dranken (52%).

Dat blijkt uit ‘The B2B Buying Process 2019 Report’. Wereldwijd werden 560 B2B-inkopers geraadpleegd in opdracht van e-commerce dienstverlener Sana Commerce. De geïnterviewden zijn als professional actief op het gebied van automotive onderdelen, levensmiddelen, elektronica, bouwmaterialen en medische producten.

Winstdaling

Bij meer dan driekwart van de B2B-bedrijven (81%) daalt de winst door fouten bij het online inkopen van producten en diensten. 84% stelt minder efficiënt te werken door foute bestellingen; 81% ziet een daling van de productiviteit. Het onderzoek laat verder zien dat bij 44% van de bedrijven een fout bij het inkopen leidt tot een daling van 11% of meer in de sales, productiviteit en efficiëntie. Het merendeel van de B2B-inkopers plaats wekelijks een order, vaak gebeurt dit echter dagelijks. Dit betekent dat de kans op fouten relatief hoog is. Het onderzoek wijst uit dat gegevensinvoer door de klant de belangrijkste reden is voor problemen tijdens het online inkoopproces. 28% van de ondervraagden stelt dat verkeerde productinformatie fouten veroorzaakt en 28% geeft aan verkeerde invoer van gegevens zorgt voor misverstanden. Andere redenen zijn een verkeerde weergave van de inventaris (27%), onjuiste verzendinformatie (25%) en onjuiste prijsinformatie (23%).

Benelux

De meeste fouten worden gemaakt in de Benelux, waar 55% van de ondervraagden elke twee weken problemen ervaart en 25% zelfs wekelijks. 48% van de ondervraagden werkzaam bij bedrijven in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft tweewekelijks te maken met foute bestellingen. In Groot-Brittannië en Ierland is dit bij bijna de helft (46%) van de bedrijven het geval. In de Verenigde Staten en Canada hebben bedrijven ogenschijnlijk minder last van verkeerde inkooporders, 51% van de ondervraagden geeft aan eens per maand problemen te hebben. Michiel Schipperus, ceo en managing partner bij Sana Commerce: “Ons onderzoek toont aan dat e-commerce platformen meer aandacht moeten besteden aan nauwkeurige informatie via alle verkoopkanalen. Door te integreren met het ERP-platform creëer je een ‘single source of truth’, waarmee je klanten altijd van de juiste informatie voorziet zodat ze een geïnformeerde beslissing kunnen nemen en de kans op fouten afneemt.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †