Boost

Mede ingegeven door de energietransitie die overheden wereldwijd voorstaan, is de elektrische auto versneld in beeld gekomen. De ene fabrikant speelt daar beter op in dan de andere. Op de weg van start-up naar scale-up is ‘ons’ Nederlandse Lightyear een autofabrikant die zijn ontwikkeling hopelijk kan voortzetten en uitgroeien tot een volwaardige autofabrikant. Afgelopen maand kreeg Lightyear via investeerders ruim 80 miljoen euro in kas om zijn eerste (reeds deels verkochte) modellen te kunnen gaan produceren. Met zijn relatief unieke zonnecelconcept (in de VS is een vergelijkbare zonnecelauto, de Sion, in ontwikkeling) zal Lightyear vooral qua actieradius de huidige batterij-elektrische auto gaan beconcurreren.

Nu straks de eerste exemplaren van Lightyear op de weg verschijnen, moet er uiteraard worden nagedacht over de aftersales. De onderdelenvoorziening zal moeten worden geborgd, net als het schadeherstel en de reguliere aftersales. Onlangs sprak ik Wim van Stratum, de vicepresident operations van Lightyear, die zei daarvoor op zoek te zijn naar partnernetwerken. Lightyear heeft de digitale mogelijkheden scherp in het vizier, dus zullen updates deels over the air plaats gaan vinden. Van Stratum vertelde dat bij het maken van afspraken met partnernetwerken vooral naar hun diagnostische capaciteiten en kennis van zaken omtrent elektronische systemen wordt gekeken.

Ook de Chinese autofabrikanten die momenteel in groten getale de Europese markt betreden, zitten op het spoor van partnernetwerken. Meestal zijn dat geen dealers, maar universele garages, al zet het Chinese Geely, eigenaar van Volvo en daarnaast van Lynk & Co en Polestar (en sinds kort grootaandeelhouder van Aston Martin), voor zijn merken het Volvo-dealernetwerk in. Het Chinese Nio, dat nu Europa wil veroveren, koos in ons land voor KwikFit als gecertificeerd servicepartner en Schadenet als gecertificeerd schadeherstelpartner. Voor de Duitse markt koos Nio voor het garagenetwerk van Global Automotive Service, een netwerk van 1700 veelal universele autobedrijven die aangesloten zijn bij de grossier Coparts. De laatste is weer partner van Group Auto International.

Een dergelijke constructie zal bij de diverse werkplaatsconcepten en hun ondersteunende Europese onderdelendistributeurs momenteel op tafel liggen, niet alleen voor de Chinese merken overigens. Meer en meer zien ook Europese autofabrikanten het nut van een samenwerking met een universeel partnernetwerk, inclusief de onderdelenvoorziening. Als deze trend zich doorzet, zal dat werkplaatsconcepten een flinke boost geven.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1834 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *