Bosch en Mahle verkopen turbo-tak

Ook al is de joint venture commercieel succesvol en zijn de perspectieven gunstig, toch willen de beide Duitse toeleveranciers Bosch en Mahle af van hun gezamenlijke turbo-tak. De in 2008 opgerichte onderneming bevat volgens de eigenaren onvoldoende schaal in de huidige markt.

Om die reden zijn Bosch en Mahle op zoek naar een koper, melden Duitse media. De kans op een deal wordt door de toeleveranciers als groot ingeschat, gezien de achterliggende groei en de verwachte toekomstige aanwas op de markt voor autoturbo’s. De trend van downsizing was de voorbije jaren een sterke aanjager; de steeds strengere normen voor emissie zullen de vaart er zeer waarschijnlijk inhouden, stellen marktexperts.

Productie van grote aantallen en de daarmee gecreëerde schaalgrootte zijn een belangrijk voordeel om de concurrentie te kunnen aangaan. De orderportefeuille van Bosch Mahle Turbo Systems is weliswaar mooi gevuld en de groeicijfers bovengemiddeld, dankzij orders van gerenommeerde klanten van naam, toch is het op de lange termijn onvoldoende, stelt de divisie Mobility Solutions  van Bosch. Vergeleken met de nog veel grotere concurrenten is de huidige afzet ontoereikend. Om echt een vuist te kunnen maken, zijn fikse investeringen nodig. De twee moederbedrijven zeggen de financiële middelen te willen aanwenden voor andere, door hen belangrijker geachte terreinen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *