Bosch toont slimme 3D displays op IAA

Nieuwe 3D display producten zullen volgens de toeleverancier een meer realistische, driedimensionale weergave gaan bieden. Informatie lijkt ‘uit het scherm’ te komen, bijvoorbeeld actuele filemeldingen. Die wijze van projecteren is niet alleen prettig om te zien maar ook in functioneel opzicht beter. Informatie wordt sneller begrepen dan bij vertoning op conventionele schermen.

Potentie

“Meer en meer worden displays in auto’s interactieve systemen, die beter inspelen op de informatiebehoefte van de bestuurder”, zegt Steffen Berns, president van Bosch Car Multimedia. “Er ligt hier een enorme potentie voor ons.” In een prognose gaat Global Market Insights ervan uit dat tussen nu en 2025 de wereldwijde markt voor auto-informatieschermen zal verdubbelen in omzet (13,4 miljard euro nu, 26.7 miljard euro over zes jaar).

In bioscoopfilms heeft de toepassing van 3D uitsluitend als doel om de amusementswaarde te verhogen. In een auto gaat het om meer dan dat, met name veiligheid. “Een waarschuwing die uit het scherm lijkt te springen heeft een veel hogere urgentie”, aldus Berns. Bij parkeren bijvoorbeeld kan de nieuwe schermgeneratie een realistischer beeld tonen van hetgeen de achtercamera registreert. Verder is tijdens navigeren de weergave van de omgeving dermate ruimtelijk dat volgens Bosch direct helder is waar precies zich de volgende afslag bevindt.

3D-brillen

Bij de ontwikkeling maakt Bosch gebruik van geïntegreerde technologie, die het stelt zonder losse accessoires als 3D-brillen. Ook de hardware zal anders dan anders worden, van klein en plat naar groot en gebogen, soms zelfs in ronde vormen of bijgestelde hoeken. Bosch zegt dat ook bediening door middel van de stem of vingers naar een hoger niveau getild gaat worden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *