Businessmodel autobedrijf onder druk

Het traditionele businessmodel van autobedrijven zal de komende jaren veranderen. Dit leidt tot forse wijzigingen in de samenstelling en de benodigde functies van het verkoopteam. Bedrijven onderschatten de impact die deze wijzigingen voor hen gaan hebben.

Dit blijkt uit recent onderzoek naar de ontwikkeling van de behoefte aan salespersoneel in de personenautobranche tot en met 2025. Het onderzoek is in opdracht van Oomt door Innovam, in samenwerking met Bovag, uitgevoerd.

Uit het onderzoek blijkt dat het traditionele businessmodel van autobedrijven onder druk staat door de opkomst van internet en de veranderende houding van de consument ten opzichte van autobezit. Ook de opkomst van alternatieve mobiliteitsoplossingen gaat een rol spelen.

Door een combinatie van deze ontwikkelingen neemt het aantal fysieke verkooppunten van personenautobedrijven tot en met 2025 sterk af en betreden nieuwe partijen de (online) personenautomarkt.

Ondersteunend

Internet gaat een belangrijkere rol spelen, er is meer behoefte aan ondersteunend personeel (zoals een telefoonteam, gastheer, webondersteuning) en het aantal verkopers en verkoopmanagers zal dalen. De grootste wijzigingen worden tot 2020 verwacht. Waar grotere bedrijven waarschijnlijk zullen kiezen voor centralisatie en dus voor specialisatie in functies, zullen kleinere bedrijven de verschillende functies binnen een kleiner team moeten opvangen. Zij zullen functies dus juist gaan verbreden.

Onderschatten

Veel bedrijven onderschatten de gevolgen voor het voortbestaan van het eigen verkooppunt en de samenstelling van het eigen salesteam. Ze zien wel dat de verkoop gaat veranderen, maar denken dat vooral andere bedrijven daarmee te maken krijgen.

Bea Berndsen, directeur OOMT: “De aankomende veranderingen in het businessmodel van autobedrijven hebben invloed op het aantal mensen dat nodig is, de organisatie van het personeel en het soort functies in de sales.” Het businessmodel waar autobedrijven voor kiezen, bepaalt grotendeels de samenstelling van het salesteam.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.