CBS: kleine, zuinige leaseauto’s snel duurder

Leasemaatschappijen blijven hun tarieven verder opschroeven. In het eerste kwartaal van 2011 bereikte het CBS-prijsindexcijfer voor autoleasing haar hoogste punt sinds de start van de metingen in 2001. De grootste prijsstijgingen doen zich dit jaar voor bij de zeer populaire auto’s in het a- en b-segment. Over een reeks van jaren gezien is een leaseauto uit het c-segment echter het meest in prijs gestegen. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS die door bureau Aumacon zijn bewerkt.

Het indexcijfer voor leaseauto’s uit het a-segment staat nu op 109,1 (2006 = 100) en is daarmee 2,8 procent gestegen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2010. Leaseauto’s uit het b-segment staan op een index van 102,5, maar ook hier gaat het om een flinke stijging: 1,8 procent vanaf kwartaal vier 2010. Midden 2010 was er overigens nog sprake van een opmerkelijke prijsdaling van leaseauto’s in dit Polo-segment. De hoogste index in kwartaal één 2011 is evenwel weggelegd voor leaseauto’s uit het c-segment: 109,3 punten, een prijstoename van 2,1 procent ten opzichte van kwartaal vier 2010. De prijsstijgingen in alle overige segmenten (d/e/mpv/suv) bleven in het eerste kwartaal beperkt tot iets meer dan één procent.

Het CBS maakt sinds kort ook onderscheid in de verschillende bijtellingcategorieën. De onderlinge verschillen zijn echter minimaal. Zowel de veertien procent- als de twintig procent- en 25 procentklasse staan qua prijsindex net iets boven de 108 punten. Des te meer verschil is er tussen diesel- en benzineauto’s. De index voor leaseauto’s met dieselmotor staat op 109,9 punten.

Leaseauto’s met benzinemotor zijn door de jaren heen veel minder in prijs gestegen en staan op 105,9 punten, maar ook hier zijn de leasebedrijven aan een inhaalslag bezig.

In de bedrijfswagensector blijken met name de bestelauto’s fiks duurder te worden. Een gemiddelde besteller werd ‘in de lease’ in drie jaar tijd ruim tien procent duurder. Daarbij is er geen verschil tussen lichte en zware bestelauto’s. Vrachtauto’s werden de afgelopen jaren daarentegen enigszins goedkoper voor de leaseklant. De index voor trucklease stond in kwartaal één 2008 nog op 103,1, vorig kwartaal werd een index van 101,9 bereikt.

Onlangs is nog gebleken dat er weer hard wordt gewerkt aan de verjonging van het leasepark. Dit jaar (tot en met mei) steeg de registratie van nieuwe leaseauto’s al met bijna 44 procent. Vereniging Auto Van De Zaak heeft onderzoek gedaan naar het effect op de modelkeuze van leaseauto’s wanneer vanaf 1 juli de nieuwe CO2-normen gaan gelden voor de lage bijtellingscategorieën. Daaruit blijkt dat keuze voor berijders per 1 januari 2013 met 54 procent beperkt wordt.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *