CBS: leaseauto’s goedkoper

Leasemaatschappijen zijn na een jaar van prijsverhogingen in het derde kwartaal weer omlaag gegaan met hun tarieven. Voor de gemiddelde personenauto daalde de prijzen met 0,8 procent vergeleken met het tweede kwartaal van dit jaar. De tarieven daalden over de gehele modellenlinie. Enige uitzondering zijn auto’s op alternatieve brandstoffen, waarvoor de prijzen juist met gemiddeld 0,3 procent toenamen. Dit blijkt uit cijfers van het CBS, voor Aftersales Magazine bewerkt door bureau Aumacon.

Het prijsindexcijfer voor leasepersonenauto’s (2006=100) staat inmiddels op 107,7. De index behaalde in Q2 van dit jaar haar allerhoogste waarde ooit: 108,6. Een jaar geleden (Q3-2010) noteerde het CBS voor personenauto’s nog een index van 106,1, zodat – ondanks de nu genoteerde kwartaaldaling – over een jaar gezien toch nog een leaseprijsstijging van 1,5 procent gerealiseerd is.

Leaseauto’s uit het A-segment (Aygo’s, 107 et cetera) staan evenals in Q2 op de hoogste prijsindex in de markt: 110,4. De prijsdaling in deze klasse was in Q3 ook wat bescheidener dan in andere klassen. Leaseauto’s uit het B-segment (Polo, Corsa et cetera) noteren daarentegen de laagste index in de markt: 101,8 – mede door de prijsverlaging van 1,2 procent in Q3. Daarmee staat het B-segment ‘in de lease’ weer op het lage prijsniveau van drie jaar geleden. Opvallend is verder ook dat de leaseprijzen van duurdere auto’s – zoals die uit het D-, E- en MPV-segment – in een jaar tijd nog geen procent in leaseprijs zijn toegenomen.

Het CBS meet ook de leaseprijzen tussen de bijtellingcategorieën. De onderlinge verschillen zijn van meet af aan steeds gering geweest. Toch neigt de 14%-klasse nu voor het eerst wat afstand te nemen en relatief iets duurder te worden ten opzichte van de 20%- en 25%-categorieën. Groter is echter het verschil tussen diesel- en benzineauto’s. De index voor leaseauto’s met dieselmotor staat op 109,0 punten. Leaseauto’s met benzinemotor zijn met een index van 105,3 wat prijsstabieler. Leaseauto’s met alternatieve brandstoffen (met name EV’s) zijn als enige categorie in het derde kwartaal in prijs geklommen en staan nu op een index van 108,1.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 39 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *