CCV: Keurmerk anti-diefstal voertuig strenger

De eigenaar van zo’n voertuig hoeft de contactloze autosleutel slechts bij zich te dragen om de auto te openen. Dat biedt gebruiksgemak, maar het draadloze signaal blijkt in veel gevallen makkelijk te verlengen, waarna starten en wegrijden een fluitje van een cent zijn. Deze relay attack “blijkt inmiddels populairder dan het intikken van het autoruitje”, zegt het CCV.

Remedie

Verzekeraars gaan verschillend om met auto-inbraken zonder schade. Samen met hen, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en certificatie-instelling Kiwa SCM heeft het CCV daarom de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle auto’s met keyless entry een extra maatregel nodig.

Tips als ‘sleutel bewaren in een metalen doosje’ zijn volgens adviseur Martine Hoofwijk van het CCV geen echte oplossing. De remedie moet vooral komen van de voertuigindustrie zelf. “De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden. Door de eisen aan te scherpen, hopen we de autofabrikanten en leveranciers uit te dagen.” Zo zijn sleutels in de maak met bewegingsdetectie, die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Ook retrofit maatregelen in een voertuig dat gevoelig is voor relay attack behoren tot de mogelijkheden.

Risico

Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om diefstal via onderschepping van signaal te voorkomen. Martine Hoofwijk: “Ik vind het vooral belangrijk dat de autobezitter zich bewust is van het risico. Ik adviseer eigenaren met een keyless entry/start systeem om op zoek te gaan naar passende maatregelen.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar